Paasverhaal: het doodhongeren van comapatiënten


: 05-04-2010 14:43 uur

Wie wil weten hoe erg het eigenlijk is dat Nederland bijna standaard wordt geregeerd door christenen moet even door het Volkskrant-magazine van afgelopen zaterdag bladeren. Daarin staat een reportage (pagina 22) over een vrouw die dood wilde, een zelfmoordpoging deed, faalde, en vervolgens als comapatiënt maandenlang moest lijden omdat andere mensen nou eenmaal bepalen dat je niet dood mag, ook niet als je dat zelf wilt.

Het is een bizar verhaal: een jonge vrouw, begin dertig, leeft haar hele leven al in een hel. Omdat zij op jonge leeftijd werd verkracht, lukt het haar niet pijnloos door het leven te gaan. Het leven is en blijft een hel en op een dag probeert zij er een einde aan te maken. Aangezien ze verpleegkundige is heeft ze de beschikking over insuline en ze meent te kunnen sterven aan een overdosis.

Coma
Helaas gaat het mis: de overdosis insuline brengt haar in coma maar sloopt wel zo ongeveer alles in het brein waaraan je menselijkheid herkent. De dokter stelt de diagnose van diepe coma en voorspelt dat als zij ooit nog uit haar coma komt ze niets meer zal zijn dan een plantje.

Omdat de vrouw toch al dood wilde maar de pech had te falen in de poging, lijkt het de familie voor de hand liggen haar alsnog te euthanaseren. Een menselijke en waardige oplossing, sowieso voor mensen die slechts nog als kasplantje kunnen bestaan maar al helemaal voor mensen die überhaupt al dood wilden.

Lijden en creperen als naastenliefde
Maar dat mag natuurlijk niet. De vrouw knapt iets op en ontwaakt min of meer uit haar coma. In de praktijk betekent dit dat ze glazig kan staren of af en toe kan kreunen, maar voor de artsen betekent dit dat er sprake is van “leven”. Dit “leven” wegnemen is, dankzij de huidige euthanasiewetgeving, gelijk aan moord. Voor christenen, die medeverantwoordelijk zijn voor de huidige euthanasiewetgeving, doet het er namelijk niet toe wat iemand zélf wil en of uitzichtloos lijden wellicht niet helemaal tot het Goddelijke plan achter leven zit. Voor christenen moet het leven zo lang mogelijk worden gerekt. Lijden en creperen: dat is de boodschap van naastenliefde, de ‘megafoon waarmee God tot ons spreekt’ (uitdrukking van leedverheerlijker, cryptocrimineel en krankzinnige C.S. Lewis). Of mensen wellicht zelfbeschikking hebben en zelf mogen bepalen wat ze met hun leven doen, doet er voor christenen nou eenmaal nooit toe. Er is één waarheid, amen.

Gelukkig voor de familie lukt het ze, na ellenlange emotioneel zware sessies en gesprekken met ethische commissies, de artsen ervan te overtuigen dat de vrouw al voor haar zelfmoordpoging had aangegeven niet te willen leven. Dit is een wilsbeschikking, althans in zoverre dat de arts tot euthanasie kan overgaan zonder dat hij in de bak wordt gegooid. Misschien was u nog niet zo op de hoogte van de euthanasiewetgeving in dit fijne liberale land maar u kunt werkelijk waar in de gevangenis belanden omdat u een geliefde die uitzichtloos lijdt uit zijn of haar lijden verlost. Ook dat is christelijke naastenliefde.

Versterven
Actief euthanasie toepassen op een comapatiënt is echter een stap te ver. Dat lijkt te veel op moord en dat mag niet van God. Wat wel mag van God is de comapatiënt van voedsel en water afsnijden zodat de patiënt zeer langzaam wegteert en uiteindelijk een hongerdood sterft. God heeft een bizar soort van zwarte humor.


Het was een marteldood. We wisten dat het een dag of veertien kon duren voor ze zou sterven, dat had dokter Hertzberger ons verteld. Maar waar hij ons niet op had voorbereid, was dat onze 32-jarige, gezonde dochter in een week tijd veranderde in een vrouw van 60, broodmager, met uitstekende jukbeenderen en ingevallen wangen.

‘Versterven’ heet dit langzaam doodmartelen van comapatiënten door ze te onthouden van voedsel en water eufemistisch. De jonge vrouw, die zo graag dood wilde omdat God vroeg in haar leven niet kon verhinderen dat ze bruut werd verkracht, mag doodhongeren. Ook dat is Nederland 2010: mensen die worden doodgehongerd bij de genade Gods. Zelden waren de donkere middeleeuwen zo mooi verpakt in een sprookje van vooruitgang.

Conservatieve bolhoedjes
De in het artikel beschreven lijdensweg van de uitgehongerde vrouw is ronduit schokkend. De vrouw vervalt zichtbaar. Ze wordt met de dag magerder, haar vingers en handen beginnen tot bloedens toe te vervellen en haar eens zo mooie gezicht verandert steeds meer in een ijselijke grimas. Een masker des doods. Eindelijk, na meer dan twee weken van lijdzaam toezien, zien de nabestaanden de jonge vrouw haar laatste adem uitblazen. Eindelijk dood. Eindelijk verlossing. Eindelijk rust.


Je denkt dat het in Nederland goed is geregeld, dat we een progressieve euthanasiewet hebben. Maar als het erop aankomt, zeggen ze: je mag wel sterven, maar niet met een spuitje; we doen het op de middeleeuwse methode, dat je niet meer eet en drinkt. We begrijpen niet waarom het nodig is iemand het laatste beetje menswaardigheid af te nemen. Judith had gevochten voor haar leven, nu moest ze vechten om te sterven.

De vader van de jonge vrouw zegt in het stuk: ‘Het komt door die mannen met die bolhoedjes, die conservatieve christenen die hun positie misbruiken om hun persoonlijke normen aan andersdenkenden op te leggen’. En daarmee zegt hij zo ongeveer alles over de huidige stand van zaken in ethisch Nederland. Dankzij christelijke wilopleggers in het parlement zijn we in Nederland sinds 1500 nog geen steek opgeschoten als het over een menselijk einde gaat. Nog geen millimeter. Nog altijd worden we gedwongen te leven en dus te sterven volgens de maatstaven van middeleeuwse metafysici die het niet kunnen verkroppen dat anderen niet volgens hun regels wensen te leven. En dat terwijl die christenen inmiddels een minderheid zijn in de Nederlandse samenleving.

Stem niet op christenen

En zo heeft u op deze Tweede Paasdag weer een reden om straks bij de verkiezingen hoe dan ook niet op het CDA, de ChristenUnie of de SGP te stemmen. Tenzij u het risico wilt lopen dat u straks uw geliefde moet zien sterven aan voedselgebrek of, nog erger, u in de gevangenis wilt belanden omdat u de misdaad heeft gepleegd uw geliefde uit een uitzichtloos lijden te verlossen. Een daad van barmhartigheid die ook in de 21ste eeuw gewoon wordt afgestraft als ware het een ketterse daad onder een theocratisch bewind.

Opdat u in vrede mag sterven. Zoals u dat zelf wenst, op het door u gekozen moment.

Over de auteur:

ThePostOnline-CEO: Bert Brussen (1975, Veluwe) schrijft sinds hij het alfabet leerde. Pecunia non olet. Is gek op geld & ironie. Tevens mensenmens, zonnetje in huis, gangmaker op feestjes. Persoonlijk motto: 'Het leven een hel'.

30 Reacties :

  1. Beau ter Ham:

    treffend beschreven, chapeau!

    het is inderdaad knettergek dat de zogenaamde paliatieve sedatie ‘http://www.justitie.nl/onderwerpen/familie_en_gezin/euthanasie/palliatieve_sedatie/`’ertoe leidt dat mensen een vreselijke dood sterven.

    Sowieso zijn er veel vraagtekens te zetten bij de waardering die het geloof toekent aan het leven.

  2. ReinderVLC:

    Hear Hear!

  3. Maarten:

    Het verhaal over palliatieve sedatie is werkelijk misdadig. Wat het verschil is tussen iemand vocht onthouden en een spuitje met een snelwerkend dodelijk middel is voer voor het knettergekke soort gelovige die hooguit nog mag beslissen over een boterhammetje met jam of eentje met hagelslag.

    Nog veel ernstiger is overigens de volgende zinsnede uit het linkje ‘euthanasie’ op te roepen via de hierboven webpagina:

    ‘Euthanasie is noch de plicht van de arts noch het recht van de patiënt.’

    Laat de betekenis van de tweede helft van de die zin goed op je inwerken, en bedenk dan dat de Nederlandse wetgeving nog een van de meest progressieve op deze planeet is.

  4. Nils van Arnhem:

    “Het uitgangspunt van palliatieve sedatie is het verlichten van lijden en niet het beëindigen van iemands leven.”

    Wat de fak?

  5. Vreselijk. Niks te vertellen hebben over je eigen leven omdat je koste wat het kost in leven gehouden moet worden. Het achterliggende idee is dat alleen God mag bepalen wie er doodgaat dus blijkbaar mag iedereen beslissen dat je blijft leven. En mensen die graag dood willen worden simpelweg egoïstisch genoemd:
    http://www.dagelijksestandaard.nl/2010/03/07/egoistische-ouderen/

  6. Beau ter Ham:

    Sowieso is God omnipotent en aloverziend? Dus als een arts iemand euthanasie ‘verleent’, dan is ook dat toch deel van God’s grote plan?

  7. Ook terminaal zieke patiënten ondergaan dit lot. Wat te denken van een terminale kankerpatiënt die zijn wensen m.b.t. zijn levenseinde uitgebreid besproken heeft met arts en familie waarbij iedereen het eens is dat patiënt zelf het tijdstip van de dood mag bepalen. Vervolgens wordt de procedure door de heren medici zo lang opgerekt en het lijden zo lang verlengd dat de patiënt door zijn toestand in een situatie van verminderd bewustzijn raakt. En dan… mag er geen euthanasie meer gepleegd worden, versterving is dan nog de enige optie. De tevoren gemaakte afspraken en beloften zijn voor de medici van geen belang meer.

  8. LOL @ Ellen
    Tsja, Dagelijkse Standaard…Daar vinden ze het al een misdaad als je over euthanasie praat.

  9. Cortés:

    Goed stuk, Bert. Het tekent weer eens zo pijnlijk hoe religieuzen denken niet alleen je leven maar ook je dood te moeten controleren. Omdat God het zo bedoeld heeft. Stuitend. Misschien interessant de P.O. documentaire over de zwitserse stichting EXIT op te zoeken.

  10. Cortés:

    En vooral het doodhongeren als ‘legaal alternatief’ voor een actief spuitje is de meest schrijnende hypocrisie die mij bekend is. Christenen hebben blijkbaar niet de moed om de trekker over te halen om iemand uit zijn lijden te verlossen. In plaats daarvan veroordelen deze mensen iemand tot een martelgang, blijkbaar een veel beter alternatief. De christenen die allemaal de moed niet hebben voor actieve euthanasie maar wel de laffe mening toegaan zijn dat anderen vooral maar de “passieve” euthanasie moeten volgen, zouden dan maar de moed moeten hebben om de hele langdurige martelgang te aanschouwen. Of nog beter: om deze zelf door te maken.

  11. Fuck religie.

  12. christinA eijkhout:

    Waarom denk je dat ik nog leef?
    Omdat, ook na gesprekken met een 2e arts en diens toestemming mijn, uiteraard gggristelijke huisarts, mij alleen wil laten versterven. “daar merk je niets van, je wilt dan niets anders”.

  13. Iemand zou god eens een spuitje moeten geven. Want dat langzame afsterven van ‘m duurt nu al veel te lang en krijgt steeds meer nare stuiptrekkingen.

  14. Gelukkig zijn er nog genadige dokters en verpleegkundigen. En vaak zijn ze ook nog christen…

  15. mariska:

    Niemand die verantwoordelijkheid durft te dragen en zijn handen vuil wil maken. Je ziet het overal. Is het onmogelijk om een overdosis morfine o.i.d. te geven?
    Ook in dit geval is de kans groot dat de man die het leven van deze vrouw tot hel heeft gemaakt al eerder kinderen had lastig gevallen en na gevangenisstraf gewoon weer op straat is gezet. Deze geaardheid gepaard met een gebrek aan empathie en zelfbeheersing is altijd reden voor tbs, eventueel longstay. http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3022080.ece/Celstraffen_en_tbs_voor_ontvoeren_7-jarig_meisje.html

    Gisteren bij Peter de Vries een reportage over een man die minimaal 3 meisjes heeft gemarteld, verkracht en vermoord die dankzij advokaat Anker probeert zijn levenslang om te zetten in TBS en zo terug de maatschappij in wil komen.
    De VVD en Peter RRR maken zich druk omdat hij in de kliniek pornofilmpjes mag kijken. Na und? Die man heeft duidelijk ook een verschrikkelijke kindertijd gehad, gun hem zijn troost. Het enige echte probleem is dat hij nooit meer bij kinderen kan komen, dat de rechtsstaat daar voor moet zorgen.

  16. thomas erdtsieck:

    Schrijnend, inderdaad!

    Maar is het waar dat de Gristenen het alleen-wanvertoningsrecht hebben op ‘moeilijk doen over euthanasie’? Ik heb es een rondje communistische landen gegoogled, maar daar was/is euthanasie ook uit den boze. En daar was/is elke vorm van godsdienst uitgebannen.

    Verder heb ik geen idee hoe andere wereldreligies (Islam, Boeddhisme, Hindoeisme, Jodendom) tegenover euthanasie staan, maar mijn gevoel zegt dat zij het ook niet toestaan.

  17. @Erdtsieck: andere religies vinden hetzelfde, alleen kunnen de uitingsvormen verschillen. Het idee achter religies is per definitie een onwrikbaar respect voor het leven.

    Onder een communistische dictatuur ligt het anders: de staat zorgt voor goede zorg voor de arbeider. Daar hoort dus ook niet doodgaan bij. Het idee dat iemand voor zichzelf beslist dood te gaan past niet in het dat dogma. De staat denkt, niet jij, en de staat wil levende proletariers geen dode.

    Denk ik hoor, ik heb er geen onderzoek naar gedaan.

    Er zijn denk ik wel culturen waar zelfmoord en euthanasie wel kunnen, denk aan de Japanse Samuraicultuur.

    In Nederland zijn het echter christenen die mede-besturen en euthanasie, net als abortus, als één van de belangrijkste punten zien. De wetgeving komt tot stand onder druk van die religieuze opvattingen.

    @Mariska: kun je ergens anders je anti-pedo stokpaardjes gaan berijden? Dit topic gaat nergens over TBS’ers en Peter R, zoek lekker een eigen forum om je obsessie in te botvieren.

  18. thomas erdtsieck:

    @Bert

    ‘Het idee achter religies is per definitie een onwrikbaar respect voor het leven.’

    Juist dat respect zou hen moeten stimuleren om dat leven waardig te helpen beeindigen. Overeenkomstig de hartewens van de patient.

  19. Maarten:

    @18: Nadenken is nooit het sterkste punt van een religie—welke dan ook—geweest. Nadenken impliceert namelijk gebrek aan religieuze denkbeelden. Oh, er zullen vast veel vrijzinnige religieuze personen zijn die je mening onderschrijven, maar die maken nimmer de dienst uit in de grote (semi-)georganiseerde groepen. Of, beter gezegd, die hebben te weinig politieke invloed om voor wat menswaardiger wetten te zorgen.

    Wat betreft de Nederlandse situatie: het is toch duidelijk dat een religie die zich liet misbruiken om slavernij goed te praten, tegen inenting was, een martelgedrocht als de Inquisitie voortbracht, en nu zogenaamd voor het eerst hoort van grootschalig seksueel misbruik, geen enkel recht van spreken meer heeft als het om zaken als leven en dood gaat. Ook al speelden sommige dingen in het (verre) verleden.

  20. mariska:

    - Edit: opzouten met je anti-pedo geloei. -

  21. Maarten:

    Precies wat Bert dus al zei: ga naar een ander forum om je obsessies te botvieren.

    De reden van de doodswens van de patiënte doet in dit verhaal niet ter zake, en je bagatelliseert dat fijntjes door te stellen dat ‘zo’n vrouw helemaal geen zelfmoord [hoeft] te willen plegen, had ze met pasen lekker op het strand kunnen wandelen’. Dan heb je het verhaal niet begrepen: de patiënt wil dood, maar de zogenaamd progressieve wet erkent die wil botweg niet. Het maakt dus geen fuck uit of de patiënt als kind is mishandeld, of jarenlang depressief is, ernstig invalide is geworden, of dat de zon op de verjaardag niet opkwam, of gewoon zomaar—je zult moeten leven.

    Met andere woorden: jij mag dus als ‘eigenaar’ van het leven dat je in je draagt niet beslissen over het moment wanneer het genoeg is geweest, en van een deskundige verwachten dat die je snel en (hopelijk) pijnloos laat heengaan. In plaats daarvan doen we net alsof palliatieve sedatie een menswaardig alternatief is, wat natuurlijk de religieuze gekte van de bedenkers van die wet levensgroot etaleert.

    Dat is heel wat anders dan waar jij over wenst te praten.

  22. max:

    Bovenstaand stuk en de reacties daarop behoeven volgens mij enige nuancering en uitleg over de normale praktijk rond het levenseinde. Ik ga dat doen, beloofd, maar helaas heb ik momenteel andere prioriteiten. Wellicht kom ik er rond 23.00u nog op terug.

  23. Willibald Wonder:

    Je zou je kunnen afvragen of er in dit kader vanuit de homeopathie nog nieuwe inzichten zijn te verwachten.

  24. mariska:

    De reden dat ik zeker vind dat in zulke gevallen een overdosis morfine moet worden gegeven maar niet helemaal overstuur van dit verhaal ben is dat ik heel anders denk. Ik heb ooit eens een documentaire hierover gezien en die vrouw kwam tijdens het versterven totaal niet meer uit haar diepe medicijnverdoving. Verschrikkelijk voor de familie om te zien maar ik neem aan dat ook de vrouw in dit verhaal helemaal geen honger of dorst of wat dan ook gevoeld heeft. Omdat ik de wereld en levende wezens bekijk vanuit inleving zou ik het zeker voor de familie anders willen maar het lijden dat ze moet hebben gevoeld voor haar zelfdoding grijpt me echt naar de keel.

  25. CJN:

    Het zijn niet alleen de gristenen/relioten , het zijn net zo goed de socialisten die een gruwelijke hekel hebben aan het zelfbeschikkingsrecht.
    Etatisten hebben niks te maken met het individu. “dat hebben we samen zo afgesproken” en “dat moeten we met z’n allen niet willen” zijn gevleugelde one-liners op welk politiek congres dan ook.

  26. msikma:

    Als we allemaal in Australië hadden gewoond en dit een Australische opiniesite was had ik deze reactie niet eens kunnen typen. Daar wordt informatie over euthanasie gewoon geblokkeerd door de internetfilter van de overheid. Eén keer raden tot welke godsdienst de verantwoordelijke Australische minister, Stephen Conroy, zich rekent: http://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Conroy

  27. Erlkönig:

    @ Schrijver Dezes

    Komt U soms uit een gristelijk durp?

    € ergste vrezen doet €

  28. Bart:

    Bert,

    Is de inhoud van het originele artikel beschikbaar?

    Vriendelijke groet,

    Bart

  29. Eh…Vast. Zoek maar in de site van de desbetreffende krant. Is Volkskrant Magazine denk ik.

  30. suzanne:

    het is afschuwelijk om een geliefd persoon te zien sterven op zo’n manier, mijn oma is nu stervende al 4 dagen in een coma, geen eten en drinken, afwachten tot haar hart stopt met slaan…
    het is niet god die de regels opstelt, het zijn de mensen die god verkeerd interpreteren….
    God is oneindige liefde voor alles wat leeft

Reacties zijn inmiddels gesloten