Recensie: De Persgroep iPad-app


: 15-11-2010 20:58 uur

Dé iPad-app waar door ondergetekende reikhalzend naar werd uitgekeken is eindelijk gearriveerd. Althans, zal over enkele weken arriveren (“tweede helft december”) en voor iedereen beschikbaar zijn, nog voor de kerst zo is de belofte. Het gaat over de iPad-app van De Persgroep, de uitgever van de kranten Volkskrant, Trouw, Parool en AD in Nederland en o.a. De Morgen in België. Terwijl concurrenten NRC Handelsblad (gefaald, kut-app) en Telegraaf (geslaagd, schoolvoorbeeld-app) al enige tijd met HD-apps aanwezig waren in de app-store, bleef het uit de hoek van de Vlaamse krantenboer angstvallig stil. Tot deze afgelopen donderdag het stilzwijgen doorbrak en op het Amsterdamse iPad-event zijn multimediale plannen voor de komende jaren bekend maakte. Een van die plannen is een eerste fase iPad-app voor alle De Persgroep-kranten. Die auteur dezes reeds heeft mogen testen, zij het met een online editie van De Morgen, maar de overige kranten zullen exact dezelfde app gebruiken. Dat testen was een waar feest verklap ik vast. En ik verklap ook vast dat, mocht de iPad een echt succes worden onder alle Nederlanders, De Persgroep reeds een flink gedeelte van een nieuwe markt in handen heeft. Awel zulle, het zijn pientere knapen die Belgen.

Het is simpel: de Persgroep-app combineert al het nuttige en aangename van het krantlezen op de iPad. De krant kan worden gelezen als PDF, naar voorkeur inzoombaar met de vertrouwde wijsvinger en duim, én als platte tekst in een aparte window. Even klikken op een artikel en een window met plat opgemaakt tekst spring tevoorschijn, twee keer op de window klikken en de lezer springt weer terug naar PDF-vormgeving. Een leuke extra is dat men vanuit de platte tekst door alle artikelen van de krant kan sliden, zodat het mogelijk is de krant te lezen zonder ook maar de originele layout te zien. Het idee om de krantenartikelen zowel als PDF en als platte tekst aan te bieden getuigt van inlevingsvermogen met de lezer. Die wil namelijk zoveel mogelijk maar wil dan wel zelf kunnen kiezen.

Fotogalerij
Mooi is de fotofunctie. Tik op een foto en deze wordt zonder tekst weergegeven. Tik nogmaals, en de foto wordt groot weergegeven in hoge resolutie. Tevens is een slideshow beschikbaar voor alle foto’s op desbetreffende pagina. Terecht, mooie foto’s zijn het tenslotte waard om op de beste wijze te worden weergegeven, zoals ook de app’s van de BBC en Reuters al aantonen: foto’s geven het nieuws diepte, een iPad geeft ontelbare mogelijkheden aan die verdieping.

Live nieuwsfeed
Ook fantastisch: een live nieuwsfeed. Terwijl u de krant leest kunt u rechtsboven het laatste nieuws, zoals dat door de desbtreffende krant wordt aangeboden, in een RSS-reader meelezen. U leest dus niet alleen het oude nieuws (hét grote nadeel van kranten) u blijft tegelijk op de hoogte van het actuele nieuws. Het is kunstig van De Persgroep dat ze het oude trage medium krant hebben weten te combineren met de actuele snelheid van de nieuwe media. Zonder lezers van het medium weg te sturen, en daar ligt nou juist de kracht van deze app: het is een totaalbelevenis voor een gebruiker die niets liever wil dan alles meebeleven met zijn favoriete medium. Voor fans, door fans, dat idee.

Eigenlijk ontbreekt er maar weinig aan deze app. Eenmaal op de sidebar klikken en een scrolbare inhpudsopgave met alle pagina’s in thumbnail verschijnt. Er is een uitgebreide helpfunctie aanwezig, inclusief degelijke FAQ (vol met mooie Vlaamse volzinnen) en meerdere malen wordt de gebruiker op het emailadres van De Persgroep geattendeerd: “Hoe meer kritiek hoe beter” lijken die Belgen te willen zeggen. Dat heeft misschien ook te maken met de cultureel bepaalde Vlaamse hoffelijkheid (voor ons botte Hollanders is zulke uitgebreide servicepropaganda wellicht een cultuurshock) maar De Persgroep wil hoe dan ook innoveren. Waar andere mediabedrijven snel een app op de markt gooiden “omdat het kennelijk moet” (NRC, Elsevier) heeft De Persgroep een compleet nieuwe strategie bedacht om van iPad-krantlezers een compleet nieuwe doelgroep te maken. Een doelgroep die geld opbrengt. Die doelgroep zal de krant niet langer als stoffig medium zien, maar als hip merk. En als merk kun je maar één ding het beste doen: mensen aan je binden. Dat gaat het makkelijkst als je zo transparant mogelijk bent en ze uitnodigt hun bevindingen aan je toe te vertrouwen met de belofte daar ook wat mee te doen.

‘De krant is niet dood’

Die belofte wordt nu al deels ingelost. De app van De Persgroep lijkt het resultaat te zijn van veel luisteren naar kritiek en het observeren van de concurrent. Bovendien lijkt deze app haast een statement te maken: “De krant is niet dood, de krant is nog maar net begonnen”. En vooral dat zie je overal in terug. De app ademt als het ware de pioniersgeest van gepassioneerde krantenmakers die geen achterhoedegevecht wensen te leveren maar grote nieuwe revolutionaire veranderingen juist als uitdaging zien. Nieuwe media is geen verlies, nieuwe media is winst. Je moet er alleen even over nadenken.

Maar in dat maken van die winst zit ook gelijk de angel. Want hoe gaat die winst er dan precies uitzien? De prijs van een digitale De Morgen (en straks Volkskrant, Trouw, Parool, al zal de prijs per krant iets verschillen) is met 0,79 euro (1,50 euro voor de zaterdageditie met magazine) voor een los nummer en 14,90/85,00/149,00 euro voor een maand/kwartaal/jaar-abonnement heel netjes (eat that Elsevier!). Echter, met 100.000 Nederlandse iPad-gebruikers zal daarvandaan de winst niet komen. En ook al heeft deze app al een heuse (snelheidsvertragende) advertentie na de splashscreen, enorme bedragen zal zoiets niet opleveren, laat staan dat adverteerders daarvoor in de rij staan. Die zijn nog maar nauwelijks gewend aan het fenomeen internet.

iPad-strategie
Die winst moet dan komen uit nieuwe vormen van marketing in de tweede fase van De Persgroep’s iPad-strategie. Denk daarbij aan bewegende advertenties, klikbare video’s of roterende reclame-uitingen. Hoe dat er exact gaat uitzien is nog onbekend, De Persgroep wil vooralsnog alleen loslaten dat er in de toekomst “nog veel extra’s zal worden toegevoegd aan de app”. Die extra’s zullen voor een gedeelte zeker dienen voor commerciële uitingen, maar of dat voldoende zal blijken te zijn voor een lucratieve markt, daarvoor valt in dit vroege stadium nog weinig te zeggen. De grote doorbraak van de iPad lijkt er namelijk niet te zijn, het blijft een luxespeeltje voor nerds en gadgetfreaks. Aangezien de strategie van De Persgroep gericht is op toenemende adaptatie van het krantlezen via de iPad is dat wel een erg risicovolle strategie.

Gelukkig wordt die app zelf daar niet minder om. Die biedt, inderdaad, een totaalervaring voor de liefhebber. De beloofde tweede fase is dan ook hoopvol voor de ware digitale krantenliefhebber en daar wordt wederom door ondergetekende reikhalzend naar uitgekeken. De Volkskrant, Trouw en Parool zullen door mij voortaan op een bijzonder plezante manier worden gelezen, awel zulle.

Voordelen:

– pdfview en platte tekst mogelijk.
– fotogalerij.
– uitgebreide helpfunctie.
– duidelijk overzicht reeds aangeschafte kranten en persoonlijk archief.
– live nieuwsfeed.

Nadelen:

– lange opstarttijd met advertentie-splashscreen.
– weergave van bijvoorbeeld koppen in de weekendbijlage na inzoomen vlekkerig.
– iPad abonnement kan niet worden gecombineerd met bestaande papieren abonnement (moet apart worden gekocht).
– Persgroep-kranten zullen ongetwijfeld uit de Pressreader-winkel verdwijnen.

Voor deze recensie werd gebruikt gemaakt van de op dit moment werkzame app van de Belgische krant De Morgen. Dezelfde apps, met gelijke specificaties, voor de overige De Persgroep-titels zullen spoedig beschikbaar zijn.

Screenshots
(Klik voor grote versie.)

Totaaloverzicht van een pagina.

Leesbaar in PDF-versie…

Inclusief de bekende zoomfunctie…

En als platte tekst.

Extra fotoweergave.

Bij voorkeur opvraagbare inhoudsopgave met thumbnails.

Uw persoonlijke archief.

De live newsfeed.

Met uitgebreide helpfunctie in Jip & Janneke-taal met illustraties (krant lezen, elke dombo kan het leren!).

En een lekker vette Vlaamse F.A.Q.

Over de auteur:

ThePostOnline-CEO: Bert Brussen (1975, Veluwe) schrijft sinds hij het alfabet leerde. Pecunia non olet. Is gek op geld & ironie. Tevens mensenmens, zonnetje in huis, gangmaker op feestjes. Persoonlijk motto: 'Het leven een hel'.

22 Reacties :

  1. Kijk. Dat gaat de goeie kant op.

    Overigens – ik moet het toch even melden – is de NRC-app al wel verbeterd t.o.v. een paar maanden terug. De krant is nu (enkele uitzonderingen daar gelaten) foutloos en vastloopvrij leesbaar, en je kunt via de app ook naar de website, waarop je als abonnee meteen ingelogd bent.

    Maar goed, dat is het dan ook wel en dat verbleekt bij deze Persgroep-app. De enige App die NRC achter zich laat, is die halfzachte poging tot het maken van een app van Elsevier.

  2. Steven:

    Vraagje, als ik je recensie zo lees merk ik weinig verschil op met de huidige De Standaard app. Kan je de twee eens naast mekaar leggen?

  3. @Steven: nee, doe dat lekker zelf.

    De Standaard is van de Vlaamse Uitgeversmaatschappij, een concurrent van de Persgroep. De “huidige” De Standaard-app staat dus los van de apps van De Persgroep. Er is dan ook nog geen “huidige” app van De Persgroep, anders dan hierboven beschreven.

    U kunt eventuele gelijkende apps verder zelf vergelijken aan de hand van bovenstaand verhaal.

  4. Aanvulling: de app van De Standaard kost 3,99 euro.

  5. Jan:

    Worden aangeschafte kranten altijd opgeslagen op je ipad of ben je die na verloop van tijd weer kwijt?

  6. Hans:

    Kranten die je gedownload hebt naar een app van de Persgroep, blijven voor altijd van jou. Je hebt ze gekregen of gekocht, dus blijft de Persgroep er helemaal af.
    Een krantenbedrijf komt “the morning after” de krant van gisteren ook niet uit jouw krantenbak “terughalen”, toch?
    Wil je de kranten na het lezen verwijderen, dan kan dat.

  7. Caspa:

    @Hans en # Jan
    Als je een kijkje neemt op http://www.demorgen.be/ipad, zal je zien dat de app van DM maximaal 30 kranten kan bewaren, dus daarna komen ze dus wel degelijk je ‘krantenbak leeghalen’ (net als bij de app van DS, trouwens)

    Eén belangrijk verschil met de app van De Standaard: daar krijgen abonnees op de papieren krant wel netjes toegang. Bij De Persgroep mogen ze nog eens langs de kassa.

  8. Caspar:

    Even een sneer aan de recensent: NRC-app is volgens jou kut en die van De Telegraaf geslaagd: wist je dat dat identiek dezelfde app is, gebouwd door dezelfde onderaannemer?

    Tjonge, tjonge, wat een kenners bij thepostonline.nl!!

  9. @Caspar: wat een sneue sneer. De NRC-app vind ik een kut-app, onder andere omdat je er te weinig mee kunt, behalve verplicht in platte tekst lezen, en de Telegraaf-app bidt een fijn overzicht van gratis online artikelen. Nog los van het feit dat de inhoud van deze apps van elkaar verschillen als dag en nacht (de NRC-app geeft de online krant, de Telegraaf-app de website) heeft de onderaannemer er geen zak mee te maken. Een bouwmaatschappij bouwt zowel tunnels als bruggen, dat maakt nog niet dat ze beiden ondergronds gaan.
    Waarschijnlijk moet je leren omgaan met meningen en is het niet zo dat een negatieve recensie automatisch betekent dat de recensent er dus geen verstand van heeft of dat de mening van de recensent algemeen geldende waarheid is.

  10. Ah Caspar is een boze concurrent begrijp ik. Kleine man.

  11. @Caspar 7:
    Volgens mij is die 30 gewoon het maximum exemplaren dat een app kan opslaan. Er zou alleen een mogelijkheid moeten zijn om die kranten voorgoed op je HD op te slaan of over te zetten via iTunes-ofzo. Of men zou toegang moeten krijgen tot het digitale archief op de server van de krant zelf.

    Wat die abonnementen betreft: daar heb je een belangrijk punt. Dat is wel het nadeel van deze app, al is het een begrijpelijke strategie. De Standaard daarentegen vraagt weer een hoop geld voor de app zelf (3,99 euro) al is dat eenmalig.

  12. Elke:

    wat ik hier lees bestaat over de nieuwe De Morgen app is niets nieuws voor de Belgen… Dit is gewoon een exacte kopie van hetgene wat De Standaard al sinds begin dit jaar doet. Revolutionair is het dus helemaal niet.

  13. Caspar:

    Beste Bert,

    Mijn excuses voor de sneer en ik kan erg goed tegen kritiek (te meer omdat het niet over onze app ging, maar die van NRC), maar ik vind dat je in jouw artikel appelen met peren vergelijkt en dat je minstens voor de volledigheid moet vermelden welke apps je vergelijkt. Namelijk de krantenapp van NRC en de website-app van De Telegraaf (terwijl die niets met de krant te maken heeft). Als je krantenapps vergelijkt, neem dan die van de PG, het NRC en Telegraaf HD of vergelijk ze helemaal niet.

    En even voor de volledigheid: ik vind de app van DM er best OK uitzien. Lijkt me mooi uitgevoerd (zoals we van DM gewoon zijn) al is de toegevoegde waarde tgo de papieren krant klein. Maar ik kijk ernaar uit. Het is fijn om wat concurrentie te krijgen, dat zal de ontwikkeling van krantenapps alleen maar versnellen en zo de lezer ten goede komen.

  14. Martvdstad:

    Kan ik dus mijn Volkskrant abonnement wel opzeggen als ik als abonnee geen toegang krijg tot de iPhone app. Dan maar NRC.

  15. Joop:

    Naar eigen zeggen is Bert retecommercieel. Zou hij voor deze PG app review ingehuurd zijn?

  16. Blabbermouth:

    Mooi overzicht, dank hiervoor. Vergeet trouwens ook de concurrerende tablets niet..

    Je plaatst terecht kanttekeningen bij de verwachting dat kranten hier serieus geld mee zullen verdienen, juist kranten hebben nu al moeite om betalende bezoekers aan te trekken.

    Kwestie van een beperkte doelgroep en demografie. Krantenlezers zijn vaak `wat ouder en daardoor niet geinteresseerd in de nieuwste gadgets, danwel geinteresseerd in gadgets maar niet in noodzakelijkerwijs in het nemen van een abbonnement.

    Wat overblijft is een beperkte doelgroep van misschien max. 30%-50% van alle iPadbezitters, waarvoor de ontwikkelingskosten relatief hoog zijn (en bovendien zullen leiden tot meer opzeggingen van het pampieren abbonnement).

    Maar goed dat staat dus ook in het stuk zelf:

    “met 100.000 Nederlandse iPad-gebruikers zal daarvandaan de winst niet komen”

    Maar ook dit vind ik eerlijk gezegd weinig vernieuwend voor een ‘revolutie':

    “bewegende advertenties, klikbare video’s of roterende reclame-uitingen.”

    Wat dat betreft heeft de Telegraaf een hele slimme move gemaakt om hyves te kopen; dat is een sociale demografie van 10 miljoen waar je in ieder geval voorlopig mee uit de voeten kunt als verdienmodel.

    Misschien dat dit artikel aanvullende inzichten bevat (gaat over iphone apps ecosysteem):

    http://communities-dominate.blogs.com/brands/2010/06/full-analysis-of-iphone-economics-its-bad-news-and-then-it-gets-worse.html

    “The development of the typical app cost $35,000 and the median paid app earns $682 dollars per year after Apple took its cut. ”

    En als dan toch voor een apple zou gaan waarom dan de iPad en niet de Macbook Air die volgende maand uitkomt? M.a.w. Waarom zou ik voor een tablet kiezen zonder fysiek toetsenbord?

    http://www.cnet.com.au/apple-macbook-air-13-late-2010-339307297.htm

    Overigens ooit bedacht dat Mr. Jobs de kranten en oude media (van oudsher de trouwste apple klanten) beloofde te redden juist om zich van hun (virale, marketing) steun te verzekeren? Of is dat te makkelijk gezegd?

    Het lijkt er in ieder geval een beetje op dat dagbladen zichzelf nu min of meer indirect verplicht hebben apple producten te pushen – dat gaat ze vast veel minder elitair doen opereren – en in de praktijk van hun lezers verlangen een investering van 650 euro + data kosten (+200) te maken om 1(!) digitale krant op de ipad te lezen.

    Lijkt me niet dat je daar een grote doelgroep mee bereikt, maar wat weet ik ervan. Het zal best prettig lezen zonder toetsenflap?

  17. @Caspar: de Telegraaf biedt voorzover ik weet maar één HD-app en daarmee krijg je de websitefunctionaliteit en kun je de online krant lezen. Verder recenseer ik apps, ik wil geen vergelijkingen trekken. Het is geen rubriek waarin ik producten vergelijk maar een rubriek waarin ik mijn persoonlijke bevindingen geef over een door mij gedownloade app.

    @elke: nogmaals, mijn recensie staat verder los van andere apps. Het zou best kunnen dat De Persgroep alles van Corelio heeft gejat, maar dat is verder niet aan mij. Ik geef alleen mijn bevindingen over een specifieke app.

    De overigens in Nederland node wordt gemist omdat Volkskrant, Trouw, Parool en AD nu zonder app zitten. De Morgen gebruik ik hier als voorbeeld omdat de app mij uitsluitend werkend bij een De Morgen ter recensie werd aangeboden.

    @joop: nee, niet anders dan de app zelf, zoals ik ook boeken krijg om ze te recenseren of filmkaartjes. De insinuatie dat ik “betaald krijg” voor een recensie omdat ik retecommercieel ben slaat nergens op. Ik krijg ook elk jaar betaald voor het schrijven van Zomergasten-recensies, een mens werkt niet voor niets, ware het niet dat ik voor DeJaap altijd alles gratis doe.

  18. Caspar:

    voor de volledigheid:
    De Telegraaf op iPad
    http://itunes.apple.com/nl/app/de-telegraaf-krant/id388123001?mt=8

    Omschrijving
    De krant zoals die elke dag van de drukpers rolt. Vol spraakmakend nieuws, achtergronden, opinie en reportages. Maar dan geschikt voor de iPad en de iPhone. Inclusief de regiopagina´s voor de steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Completer kan de krant niet zijn.

    En je werkt dus voor DE MORGEN. Dat had je er beter ook bij gezegd, maakt het nog net iets gekleurder :-)

    Lezen per pagina, waarbij je het artikel dat je wil lezen gewoon aanwijst. Tekst vergroten? Geen probleem! Of alle artikelen met een toets per sectie gerubriceerd en vliegensvlug door het nieuws navigeren.

    De Telegraaf, iedere ochtend vanaf half zes wereldwijd verkrijgbaar. Binnen minuten op je iPad en iPhone en daarna de hele dag ook offline beschikbaar. Lezen waar en wanneer je wilt.

    Bij aankoop van de app wordt de meest recente editie van De Telegraaf gratis meegeleverd. Elke volgende editie kost voor de iPhone 0,79 euro en voor de iPad 1,59 euro.

  19. The eyeball kid:

    Als ik het goed begrepen heb, is de limiet om 30 kranten op te slaan onder meer ingebouwd om de gebruiker z’n ipad niet al te vol te laten lopen.

  20. Cris:

    Ik vind de app behoorlijk tegenvallen. Er is weinig tot geen interactiviteit, geen link met webtv en andere nieuwe media, het centreren van krantenartikelen werkt niet goed. Het is eigenlijk een veredelde pdf reader waarin je een beetje aan het zoomen bent. Toevallig met wat links naar online artikelen. Hopelijk wordt er nog aan gewerkt.

  21. JJ:

    Net zoals de tijd staat een app niet stil!

    Tuurlijk zal er nog aan de app gewerkt worden om deze te verbeteren. De Persgroep heeft alvast het voordeel dat ze kunnen investeren in innovaties die voor alle titels kunnen uitgerold worden.

Reacties zijn inmiddels gesloten