Stadsdeel Centrum haat fietsende burgers


: 16-03-2012 10:00 uur

Het Amsterdamse Stadsdeel Centrum luidt de noodklok. Het tij moet gekeerd, de situatie is niet langer houdbaar, de overlast loopt de spuigaten uit. Het gaat hier niet om scootertuig of zelfs hondenpoep, maar het sprookjesachtige stadsdeel lijdt onder fietsoverlast. Fietsoverlast is overlast van fout geparkeerde fietsen. De fiets op de kop aan de brug blijkt niet mal maar levensbedreigend. Fietsen horen in een ‘fietsvoorziening’. Woensdag kreeg ik als bewoner van het Leidseplein en omgeving een brief waarin de gemeente “aangescherpte regels voor het fietsparkeren” aankondigt.

Op vakantie? Fiets kwijt
Het dagelijks bestuur van het stadsdeel heeft de buurt aangewezen als plek waar je je fiets niet buiten een parkeervoorziening mag plaatsen, net als bij het Centraal Station. Er zijn twee zones. In de rode zone worden fietsen buiten een parkeervoorziening direct verwijderd. Fietsen die langer dan zeven dagen in een parkeervoorziening staan worden ook verwijderd – dit wordt bijgehouden met stickers. In de gele zone krijgt je fiets buiten een voorziening eerst zo’n sticker. Als hij er na twee dagen nog staat, wordt hij geruimd. Ook in de gele zone geldt dat fietsen maar zeven dagen in een parkeervoorziening mogen staan.

De brief vermeldt dat het stadsdeel hard heeft gewerkt aan extra parkeerplekken voor de fiets. Dat klopt ook, het Raamplein heeft nu veel extra nietjes (waaronder een handige met pomp) en er ligt nu een zogeheten fietsponton voor de Melkweg. In de brief staat ook dat het werk niet voltooid is. Het aantal plekken is niet toereikend voor de uitgaansavonden. Op die momenten kunnen niet alle fietsende bezoekers zich dus aan de verordening houden. Het moet dan maar “zo veel mogelijk”.

De nieuwe regels houden in dat als ik langer dan zeven dagen wegga, ik mijn fiets kwijt ben. In de brief is daaraan gedacht: bewoners die op reis gaan moeten hun fiets maar hun Amsterdamse etage met bijbehorende trappen op tillen of buiten het gebied parkeren. Stadsdeel West ligt om de hoek, dan maar even een stukje lopen.

“Uit de klauwen”
Dit nieuwe beleid heb ik aan mezelf te danken. Ik stemde bij de verkiezingen in 2010 op D66. Desgevraagd laat raadslid Kleinpaste weten dat D66 dit beleid steunt omdat de overlast “echt uit de klauwen loopt”. Is dat ook zo?

Ik ervaar nooit schade of hinder van rondzwervende fietsen. Mijn buren klagen er nooit over en het is geen onderdeel van gesprek in de buurtkroeg. De Dienst Onderzoek en Statistiek onderzocht [PDF] in 2011  fietsen in Amsterdam. Niets in dat onderzoek wijst op fietsoverlast als probleem dat burgers ervaren. De gemeente weet dat, blijkend uit de “informatiecampagne om gewenst parkeergedrag bij fietsers en bromfietsers te realiseren” die bij de verordening hoort. Via de slogan “Doe mee, parkeer je fiets oké” moet de burger dus verteld worden dat er zoiets als fietsoverlast bestaat.

Veiligheid als smoesje voor netheid
De gemeente legitimeert dit beleid door te stellen dat de veiligheid in het geding is. “Nood- en hulpdiensten kunnen uitgangen minder goed bereiken en het grote publiek heeft onvoldoende ruimte om uit te wijken”. Natuurlijk is het belangrijk dat nooduitgangen van clubs en cafés vrij zijn. Mensen die hun fiets daar parkeren verdienen straf – je fiets ophalen in IJmuiden Westpoort is daarbij een correcte strafmaat. Om die fietsen te kunnen verwijderen is echter geen nieuwe verordening nodig. Het is waarlijke nonsens om te stellen dat de veiligheid in het geding is door fietsen die langer dan zeven dagen tegen een nietje aan staan. Als fietsen tegen een boom echt onveilig waren, zou de politie hun fiets/fietsen immers niet herhaaldelijk zo parkeren.

Deze verordening komt dus voort uit een non-probleem. De werkelijke motivator is niet veiligheid maar esthetiek. Het Stadsdeel wil het Leidseplein meer ‘aanzien’ geven en ‘zwervende’ fietsen zijn daarbij een doorn in het oog. Omdat Stadsdeel Centrum blijkbaar middelen genoeg heeft, besteedt het daarom geld aan een fietsparkeerbewegwijzeringssysteem, aan fietscoaches en aan handhaving. Het is het zoveelste voorbeeld van een overheid die het gevoel met haar burgers totaal kwijt is en die er met onzinnig maar kostbaar beleid alles aan doet die burgers nog verder van zich te vervreemden.

Linda Duits stemde op D66 omdat zij haar beloofden tegen de vertrutting te zijn. Omdat dat dus een leugen bleek, stemt zij nooit meer op D66 voor de deelraad.  

Over de auteur:

Linda Duits Linda Duits (1976, Zeist) is handelaar in kennis over populaire cultuur, in het bijzonder op het gebied van gender, seksualiteit en jongeren. Ooit was ze UvA-wetenschapper en mede-oprichter van DeJaap. Nu is ze veelgevraagd expert in de media, auteur van het Nederlandse standaardwerk over meisjescultuur en freelance indoctrinator in het hoger onderwijs. Ze houdt van alles dat niet vanzelfsprekend is, maar vooral van bier.

15 Reacties :

  1. Ik denk dat dit een manier is om mensen te laten bewegen: minstens 1x in de zeven dagen moet je de fiets nemen. Wel de sticker eraf halen natuurlijk, anders ziet men niet dat je ‘m gebruikt hebt en is ie alsnog weg.

    Lijkt me een topsysteem!

  2. Martijn:

    Gaat dit eigenlijk over D66 A, B of C? [/flauw]

    Meer to the point: welke partijen steunden deze idiotie, en welke niet? Wat vonden GL en de VVD ervan? Zijn er nog partijen waar je als liberaal terecht kan? (in Amsterdam dan, want lokale politiek op de landelijke projecteren is natuurlijk vrij zinloos)

  3. darius:

    Al die mensen ook zo’n probleem! Het zijn er vaak zoveel. Soms struikel je erover. Veroorzaakt onveilige situaties en die ongelijkmatige groepen zijn niet echt een esthetisch gezicht. Is het nou niet mogelijk om al stadsmensen te voorzien van een sticker. Je mag bijvoorbeeld niet meer dan 2 x per week over het Rokin. Of maximaal 4 avonden per maand op het Leidseplein. Bewoners krijgen uiteraard een ontheffingssticker.Beter nog zou een systeem zijn gekoppeld aan de achternaam. Inwoners met de achternaam A t/m M mogen op even dagen en de anderen op oneven dagen. Met coaches en verwijsborden is dit vrij eenvoudig te realiseren.
    En nu we toch bezig zijn wat dacht u van kinderen tot 14 jaar?
    Wat een misere. Zij 1x in de week buiten.

  4. Krachtmeester:

    Achter deze burgerhaat ligt een complete maakbaarheidsideologie, vergeet dat niet.
    Eerst is de auto 40 jaar lang kapotgeproblematiseerd (zogenaamd voor meer ruimte voor voetgangers en fietsers!), nu is de fiets aan de beurt. En het zou me niets verbazen als Nederlandse binnensteden over 10 jaar elk een eigen voetgangerscirculatiesysteem hebben; inclusief genummerde en gekleurde stoeptegels met een kek Yvon Jaspersmotiefje en een volautomatische boetebrief uit Leeuwarden bij het aanraken van een verkeerde tegel.

    Maar zoals Linda zelf ook al aangaf: het is de schuld van de stadsbewoners zelf.
    Want die stemmen op partijen die eeuwenoude steden coûte que coûte in onbegaanbare, oersaaie museumdorpen willen omtoveren, zonder daarbij naar de uitvoerbaarheid of de gevolgen voor de leefbaarheid van burgers te kijken.
    Weet je waar een verbod op moet komen? Op luchtfietserij.
    Ik ben nu even m’n skatecoach bellen. Morgen theorie-examen skategarages.

  5. @Martijn
    De D66-varianten hebben ze in Stadsdeel West. Het Dagelijks Bestuur van Centrum bestaat uit GroenLinks, D66 en PvdA. Ik heb alleen D66 om reactie gevraagd omdat ik op hen heb gestemd. GroenLinks reageert nooit en de PvdA is de partij van de vertrutting.

    @Darius
    Ik moet lachen maar ook huilen want het zou zo maar eens kunnen.

  6. CJP:

    Oei, politiefietsen die niet op de aangewezen plaatsen staan?
    Volgende keer ook graag foto’s van brandweer en ambulances die niet in parkeervakken staan bij het uitoefenen van hun werkzaamheden.

    Over vertrutting gesproken…

  7. David:

    Volgens Linda is een probleem alleen geldig als O+S het gepeild heeft en er in de kroeg over gesproken wordt..tsja

  8. Chris Aalberts:

    @David
    Wat is volgens jou dan precies het probleem? Misschien kun je dat er even bij vertellen?

  9. Erwin:

    Er bestaat wel degelijk een fietsparkeerprobleem, het is daar vooral in de weekenden erg vol. De fiets is te populair geworden/gemaakt, aangezien iedereen uit de auto en OV wordt gepest. Bovendien kent die omgeving een groot uitgaanspubliek dat hun fiets daar achterlaat, heb ik ook regelmatig gedaan. Door omstandigheden zoals fiets niet terug kunnen vinden, sleutel in gracht, gesloopte fiets etc.
    Het stadsdeel zou moeten streven naar grotere parkeercapaciteit voor fietsen. Het centrum van Amsterdam is geen museum maar een leefklimaat voor veel mensen. Stadsdeel is ervoor om de faciliteiten te verzorgen die dit mogelijk te maken. Problematische fietsen (Onveilig/Nooduitgang) direct ruimen en daarbij 1 keer in de maand stickeren + wrakken/fietsen ruimen lijkt mij geen slecht idee. Deze aanpak van stadsdeel Centrum lijkt mij meer gericht op werkverschaffing dan daadwerkelijk het probleem oplossen. Het is symptoombestrijding en geen echte oplossing. Je kan namelijk tot Sint-Juttemis fietsen blijven ruimen want er komen elke dag nieuwe bij.

    Ook ik heb D66 gestemd in stadsdeel Centrum en vind de motivatie van dit beleid maar dunnetjes.

  10. @CJP
    Dit is bij de politie Lijnbaansgracht voor de deur. Het gaat dus niet om snel geparkeerde fietsen in een noodgeval, maar om luie agenten die de drie stappen naar de fietsboot weigeren te zetten.

  11. Annabel Nanninga:

    Stadsdeelbaasjes zijn machtswellustig tuig, in een volkomen overbodig orgaan als ‘de stadsdeelraad’ geloodst door de baantjesmachine wegens regentesk macht misbruiken met zo min mogelijk moeite en verstand. Stadsdeelraden zijn een schadelijke, dure en gevaarlijke farce. Stadsdeelraad centrum si een magnietend clubje Amsterdam- en burgerhatend bestuurders dat van de stad het liefst een gereformeerd modeldorp-met-grachtengordel maakt voor toeristen. Madurodam meets Staphost. Niet gehinderd door enige kennis van de werkelijke noden van haar eigen bevolking pompen de stadsdeelraden hun eigen belang en bestaansrecht op met uit waandenkbeelden ontsproten plannen om Amsterdam desnoods kwaadschiks aan die illusie te laten voldoen. Nog NOOIT heeft stadsdeel centrum iets competents gepresteerd. Stadsdeel centrum is een gezwel en de overige deelraden zijn uitzaaiingen. Amsterdam overnemen, naar een fabelachtig naief wereldbeeld proberen om te vormen en leegvreten, dat doen ze. Allemaal.

  12. Lieven:

    Kek hoor dat fietsennietje met pomp trouwens, maar toen ik hem gister probeerde te gebruiken bleek hij uiterst onpraktisch. Omdat hij zo hoog is (en ik ben al een lange jongen) is het heel moeilijk om met flinke kracht lucht in je band te pompen.

    Overigens ben ik van mening dat er ook wel eens iets gedaan mag worden aan het mensen-die-hun-hond-over-fietsen-laten-plassen-bij-het-uitlaten-PROBLEEM!!!11!2!

  13. Appie:

    In de Ramskooi (steeg aan de Nieuwendijk) is sinds een paar jaar een fiets parkeer verbod. Als smoes gebruikt de gemeente dat er teveel overlast van fietsen was. De echte reden is dat de gemeente geld wil verdienen door ineens wel terrassen toe te staan, waar het vroeger al illegaal was om een barkruk buiten te zetten.

  14. Ronald K:

    Fietsen tegen bomen, bruggen en gevels zijn m.i. geen probleem. Helaas wordt er steeds meer ‘los’ geparkeerd, liefst midden op de stoep. Ook scooteraars doen niet anders. Probeer eens een wandeling te maken door het centrum met een rollator. Kan niet, lukt niet, gaat niet.

  15. CJP:

    @Linda

    Is dat jouw interpretatie van 2 foto’s, mss zit er wel een heel ander verhaal achter?

    Anyway: goed dat je ook wijst naar het Gezag dat zich (schijnbaar) niet aan de vertruttende regeltjes houdt die ze een ander opleggen.

Reacties zijn inmiddels gesloten