Het leven van hoofddoekmeisjes


: 20-04-2012 13:00 uur

Het leven van een hoofddoekmeisje gaat niet over rozen. Eerder over doornen. 24/7 onderdrukt worden vergt veel van een mens. En hoofddoekmeisjes weten: onder die hoofddoek uit komen lukt – zowel letterlijk als figuurlijk – toch niet. Om alle hoofddoekmeisjes toch een hart onder de riem te steken, staan hier de voordelen van het dragen van een hoofddoek. Lang leve het leven.


1. Moeite besparend

Voor die hoofddoekmeisjes zelf hoeft het niet hoor, dat gekamde haar. Datzelfde geldt voor wassen. De buitenwereld ziet er toch niets van, en het scheelt heel veel tijd. En die tijd kunnen ze beter besteden aan onderdanig zijn aan de mannen in hun omgeving. De dreadlocks die menig hoofddoekmeisje onder haar gewaad bedekt zijn op zijn zachts jaloersmakend te noemen.

2. Kostenbesparend
Shampoo, conditioner, haarmaskers, een haarborstel. Voor hoofddoekmeisjes is dat allemaal niet nodig. En dat scheelt enorm veel geld. Hoewel dat eigenlijk niet veel uitmaakt voor het gemiddelde hoofddoekmeisje, omdat al haar verdiende cente linea recta naar haar vader gaan. Die koopt daar dan bijvoorbeeld enorme huizen mee in Marokko.

Daarnaast is de kans dat een hoofddoekmeisje een boete krijgt nihil. Hoofddoekmeisjes kunnen naar hartenlust zwartreizen, of veel te hard auto rijden zonder gordel. Want als zij gepakt worden volstaat een simpel “Iek niet begrijpe.” De gemiddelde conducteur of politieagent moet dan even slikken, pinkt een traantje weg en loopt door. Wat ons meteen brengt op voordeel 3.

3. Zieligheidsfactor
Hoofddoekmeisjes zijn zielig. En onderdrukt. En ze moeten gered worden. Mensen houden van zielige, onderdrukte meisjes die gered moeten worden. Hoofddoekmeisjes maken nooit oogcontact en kijken meestal naar de grond. Echt zielig.

Gelukkig zijn er veel mensen die denken dat zij de hoofddoekmeisjes kunnen redden. Want hoofddoekmeisjes komen niet voor zichzelf op, dat kunnen ze ook helemaal niet. Jarenlange indoctrinatie en manipulatie van hun mannelijke familieleden heeft van die arme meiden hersenloze vrouwen gemaakt, zonder eigen mening. Echt zielig.

4. Functioneel
Zo’n hoofddoek werkt dus prima als paraplu. Of als zakdoek. En hoofddoekmeisjes hebben die parapluzakdoek áltijd bij zich. Gezien het in Nederland vaker wel dan niet regent is dit een uitkomst. Hoofddoekmeisjes krijgen vaak jaloerse blikken, wanneer zij hun neus snuiten in hun hoofddoek. 

5. Altijd werk
Hoofddoekmeisjes merken weinig tot niets van werkloosheid. Zij zijn altijd en overal meer dan welkom. Werkgevers staan in de rij om een hoofddoekmeisjes aan te nemen. Daarmee tonen ze aan dat zij diversiteit hoog in het vaandel hebben staan. Ieder hoofddoekmeisje dat ergens werkt, is aangenomen om haar hoofddoek. Want hoofddoekmeisjes beschikken niet over andere talenten dan het dragen van een hoofddoek.

N.B. dit hele stuk is geschreven met het idee dat hoofddoekmeisjes überhaupt hoofdhaar hebben. Wat misschien niet eens zo is.

Lamyae Aharouay omschrijft haar grootste hobby als ‘het waarmaken van vooroordelen.’ Daarnaast is ze te huur als excuusallochtoon voor al uw feesten en partijen.

26 Reacties :

  1. Asma:

    HILARISCH!!! hahahaha!!!

  2. Prachtstuk LamYEAH!

    Nu zou ik het dragen van een hoofddoek nooit willen verbieden, maar aangezien we het er toch over hebben…

    Waarom kies jij, als zelfstandige, vrijgevochten en ontwikkelde moslima, ervoor om een hoofddoek te dragen?

  3. Herman:

    Nog een voordeel van vrouwen met hoofddoekjes: Je kan veel sneller schiften op lelijk en knap ! Sommige vrouwen lijken wel knap, maar dat komt door een flinke bos weelderig haar. Als ze een hoofddoek op hebben zie je meteen of het snoetje er goed uit ziet !

  4. Lamyae Aharouay:

    Dank je wel, Jeroen!

    Ik draag het, omdat ik als zelfstandige, vrijgevochten en ontwikkelde moslima de keuze ZELF kan en mag maken om een hoofddoek te dragen. Ik zie het als een teken van emancipatie, een uiting van mijn geloof. Mijn hoofddoek, dat ben ik.

    Het ironische is dat ik mijn hoofddoek verder niet als belemmering zie om te werken, te studeren, te participeren. Maar er zijn AL-TIJD mensen die het ter sprake brengen. Die vinden dat ik onderdrukt ben omdat ik een lap stof om mijn hoofd draag, en die dat willen verbieden. Daar word ik onderhand een beetje gek van (bovenstaande stuk is daar een gevolg van). Want de essentie van vrijheid is dat je een ander volledig in zijn waarde laat, OOK als diegene een keuze maakt waar je zelf misschien niet achter staat.

  5. Michiel Mans:

    Ik zie het als een teken van emancipatie, een uiting van mijn geloof. Mijn hoofddoek, dat ben ik.

    Ik zie het positieve verband met emancipatie totaal niet, laat staan als teken van~, maar veel plezier met je doek en je geloof. Zelf blijf ik de grote Atheus aanhangen, maar daar zal ik je nu niet mee vervelen.

  6. Giselle:

    Ik ben echt dol op dit mens, dit is top.

  7. Giel:

    michiel, dat hangt af van wat je je daarbij voorstelt.. Positief emanciperen naar de maatstaaf vd samenleving of jezelf? ik denk dat geloof zo persoonlijk is dat je je op dat vlak zowiezo niet kunt spreken wat voor iemand anders emanciperend werkt. Misschien kan ik als pt vegetarier ook worden gezien als iemand die zich emancipeert.

  8. T2000:

    Beste Lamyae Ahaouray,

    “Omdat ik als zelfstandige, vrijgevochten en ontwikkelde moslima de keuze ZELF kan en mag maken”
    Laat me niet lachen zeg, dit geloof je toch zelf niet. Jij hebt er voor gekozen om aan een verplichting te voldoen? Jaja… Okay, per wanneer dan? Op een gegeven dacht je:”goh, ik ben nu zo oud, laat ik eens een hoofddoek om doen?” Of was het gewoon zoals de hadith het je voorschrijft en had je er een eerder moment voor “gekozen” om volgens de hadith te leven? Ja, zo ken ik ook nog wel een paar “keuzes”.

    “Ik zie het als een teken van emancipatie, een uiting van mijn geloof.”
    Ik snap niet dat je het kan opbrengen te beweren dat je hoofddoek een emancipatoir item is. Voor mij is dat een teken dat je last hebt van het Stockholmsyndroom. Dat bedoel ik niet vervelend, maar om aan te geven dat je helemaal geen keuze hebt in het dragen van je hoofddoek. Je basisvoorzieningen (huis, eten, familie) zijn er goeddeels van afhankelijk, daarom dat je niet anders kunt dan de verplichting goedkeuren.. Of durf je te beweren dat jij per vandaag je hoofddoek kunt afdoen en dat je naaste omgeving daarmee akkoord is? Volgens mij niet he. Volgens mij kun je het dan wel shaken.
    Maar dat je dan ook de term ‘emancipatie’ aanhaalt….. Volgens wikipedia is de betekenis: streven naar een volwaardige plaats in de samenleving. Mijn vraag aan jou is hoe je dat rijmt met het voldoen aan een verplichting?
    Ik begrijp dat jij het niet als een verplichting ziet (Stockholmsyndroom), maar laat ik het vanuit de vraagstelling van mijn dochter (4) verklaren. Zij vraagt aan mij waarom sommige vrouwen een hoofddoek dragen. Mijn antwoord is: om hun haren te bedekken. Haar wedervraag: waarom? Mijn antwoord: omdat niemand zomaar hun haren mag zien… Haar vraag: waarom?
    Punt dat ik probeer te maken is dat ik niet begrijp hoe je als mens volwaardiger denkt te kunnen zijn door jezelf te verbergen? Het tegenovergestelde is toch waar? Hoe naakter een mens is, hoe meer gelijk aan zijn medemens. Of: hoe vrijer een mens is in zijn expressie, hoe volwaardiger de deelname aan de samenleving.
    Misschien dat jij bedoelt dat je zonder hoofddoek niet mag deelnemen aan de samenleving. Voor je zorgt de hoofddoek dan inderdaad voor een meer volwaardige deelname aan de samenleving. Maar wederom is het een illustratie van het Stockholmsyndroom. Je hebt geen keuze om je hoofdoek anders te zien dan emancipatoir, want als je hem afdoet, dan zit je thuis achter de geraniums.

  9. Lamyae Aharouay:

    @8

    Beste anoniemert,

    ‘Voor mij is dat een teken dat je last hebt van het Stockholmsyndroom.’

    Allereerst, dank voor de sterke analyse die jij van mij hebt gemaakt, naar aanleiding van bovenstaand stuk. Ik denk dat je heel wat psychologen jaloers hebt gemaakt.

    Ik heb er inderdaad zelf voor gekozen om mijn hoofddoek te dragen. Ik was 13, ging naar de middelbare school, en maakte die keuze. Mijn ouders vonden mij nog te jong, maar ik had de keuze al voor mezelf gemaakt.
    Met de keuze voor de islam heb ik de keuze voor een hoofddoek gemaakt. Dat klopt.

    Als ik thuis zou zeggen dat ik mijn hoofddoek af zou doen, zou dat inderdaad voor discussie zorgen. Mijn omgeving zou geschrokken zijn, maar het me nooit NOOIT verbieden om die hoofddoek af te doen. Die keuze is namelijk aan mij. Vergelijk het met een christelijke jongen die zijn ouders vertelt dat hij homo is. De reacties daarop zullen vast ook niet fijn zijn, over het algemeeen.

    ‘Je basisvoorzieningen (huis, eten, familie) zijn er goeddeels van afhankelijk, daarom dat je niet anders kunt dan de verplichting goedkeuren.. ‘

    Grappig dat je hier al vanuit gaat. Want – en dit ga je niet geloven – ik ben volledig onafhankelijk wat betreft inkomsten. Als ik mijn hoofddoek af zou doen zou ik niet ineens dakloos worden ofzo. Wees gerust.

    Je schrijft het zelf zo mooi: ”hoe vrijer een mens is in zijn expressie, hoe volwaardiger de deelname aan de samenleving.”
    En juist van DIE vrijheid maak ik gebruik. Door een hoofddoek te dragen.

  10. @LamYEAH

    Ik snap dat je de keuze om een hoofddoek te dragen zelf maakt, maar het waarom is me nog niet helemaal duidelijk. Hoezo is het een teken van emancipatie? Waarom geef je ermee uiting aan je geloof?

    Laat ik ook mijn gedachten erover delen: als ik de Koran goed lees, moeten vrouwen zich bedekken (hoe wordt niet geheel duidelijk) om zich te beschermen tegen de wellust van mannen. Nu leven wij in een geëmancipeerde tijd en maatschappij, waarin dat overbodig zou moeten zijn; vrouwen zijn sterk en onafhankelijk, en hebben dezelfde rechtspositie als mannen. In die zin komt het dragen van een hoofddoek toch enigszins onderdanig op mij over. Niet omdat het van een man, vader of broer zou moeten, maar onderdanig omdat het een zwakkere positie van de vrouw veronderstelt.

    Begrijp me goed; van mij mag iedereen zich uiten zoals hij of zij wil. En waar ik principiële bezwaren heb tegen bijvoorbeeld de boerka, heb ik die bij een hoofddoek in het geheel niet. Als iemand graag een hoofddoek draagt en zich daar goed en sterk bij voelt, juich ik dat van harte toe. Ik begrijp alleen het motief niet zo.

  11. Lamyae Aharouay:

    @Jeroen

    Emancipatie wordt door de Van Dale als volgt beschreven:
    eman·ci·pa·tie de; v het toestaan van gelijke rechten.

    Gelijke rechten zitten voor mij in het kunnen studeren, werken, zoals een man dat ook kan. Niet in het wel of niet moeten dragen van een lap stof.

    In de Westerse wereld overheerst het beeld dat iemand met hoofddoek achterloopt, onderdanig is aan de man omdat zij een hoofddoek draagt en hij niet. In de Islam zijn er regels voor zowel mannen als vrouwen. Een van de regels voor de vrouw is dat zij zich dient te bedekken. Dat doe ik omdat ik mijn mijn haren, mijn lichaam niet aan iedereen tentoon wil stellen, maar alleen aan wie IK dat wil. Niks onderdanig aan de man, je zou zelfs kunnen stellen dat ik daar met mijn hoofddoek bovensta. Want IK maak die keuze zelf.

    Ik draag mijn hoofddoek niet omdat ik bang ben dat iedere man mij zonder zou bespringen, maar omdat ik mijn haren, mijn lichaam zie als iets kostbaars. En daar ben ik zuinig op.

    (Overigens wil ik wel bendadrukken dat ik die KEUZE wel enorm belangrijk vind. Er zijn nog steeds meisjes die gewdwongen worden tot het dragen van een hoofddoek. Dat vind ik verwerpelijk)

  12. zaxx:

    “Ik draag mijn hoofddoek niet omdat ik bang ben dat iedere man mij zonder zou bespringen, maar omdat ik mijn haren, mijn lichaam zie als iets kostbaars. En daar ben ik zuinig op.”

    Dat klinkt alsof vrouwen die hun haren en lichaam niet met een hoofddoek bedekken, deze niet als iets kostbaars zien. En er niet zuinig op zijn. Niet zo zuinig als jij, die daarom een hoofddoek draagt.
    En zo wordt er dus door veel mohammedanen tegen Westerse vrouwen aangekeken.
    Ik zie mijn haren en lichaam, net als jij, ook als iets kostbaars en ben er net als jij ook heel zuinig op. Ik eet gezond, ik sport, ik verzorg mijn lange haar met de juiste producten zodat het mooi glimt, krult en lekker ruikt.. en ik vind ‘t heerlijk om de wind door m’n haren te voelen en te voelen dat ik leef. Als mensen mijn haar zien.. is mijn haar opeens niet ‘kostbaar’ meer en ben ik er niet ‘zuinig’ genoeg op?

    God, de natuur, heeft ons haar gegeven, aan óns. Niet als ‘geschenk’ aan je toekomstige man, of echtgenoot, maar als geschenk aan jou.
    In die zin vind ik de islam een godsdienst voor mannen, door mannen. Die téveel inspeelt op de seksuele driften en jaloezie van mánnen. En die de vrouwen de mannelijke opwinding en jaloezie laat oplossen. Ergens heeft de islam die vrouwen verteld dat ze daar ‘trots’ op moeten zijn.. En dat hun ‘sieraad’ alleen voor die éne man bestemd is, om van te ‘genieten’, i.p.v. voor jóu. Het is als een geschenk van God of de natuur, dat je afwijst, omdat de mannen dat zo voor je bepaald hebben. En jullie trappen er nog in ook.

  13. zaxx:

    Oh en p.s.:

    Als je écht zuinig bent op je haar, en dit écht als iets kostbaars ziet, dan draag je natuurlijk geen hoofddoek. Want je hoofd afdekken, is natuurlijk ongezond voor je haar en hoofdhuid (haaruitval en kale plekken).

    En over zuinig zijn op je ‘kostbare’ lichaam gesproken: altijd bedekkende kleding buiten dragen, kan leiden tot een vitamine D tekort (dus o.a. botontkalking op latere leeftijd).

    Hoe serieus kun je dit menen?

  14. Lamyae Aharouay:

    @zaxx

    Aha, omdat IK er voor kies om een hoofddoek te dragen voel JIJ je aangevallen. Geloof me, hoe jij om wil gaan met je haren of met je lichaam, dat mag je helemaal zelf weten. Ik ga daar ook niet over oordelen. Zou fijn zijn als dat ook andersom was.

    Verder, maak je vooral geen zorgen over vitaminetekort of haaruitval. Seriously? Denk je dat al die meiden met hoofddoeken kale plekken op hun hoofd hebben en botontkalking? Man, man, man.

    Dank voor je reactie. Hier laat ik het bij.

  15. zaxx:

    Tjonge Lamyae, aan je reactie te zien denk ik eerder dat jij je aangevallen voelt.

    Als je een stukje schrijft op het world wide web, kun je daar reacties op verwachten.
    Inhoudelijke reacties die ingaan op wat jij schrijft.

    Als je je lijf en haar ziet als iets ‘kostbaars’ en er ‘zuinig’ op bent, is een hoofddoek en bedekkende kleding niet bepaald de meest constructieve manier. Ik zie het gewoon niet. Dat kan toch?
    Jammer dat je niet inhoudelijk ingaat op mijn inhoudelijke reactie op jouw stukje.

    Of ik wel of niet over jou hoofddoek oordeel, dat is aan mij uiteraard. Daar ga jij natuurlijk niet over.

  16. Lamyae Aharouay:

    Ik vind kale plekken en haaruitval niet zo inhoudelijk (Nu ik erover nadenk. Zowel letterlijk als figuurlijk niet zo inhoudelijk).

    Nogmaals bedankt voor je reactie, maar mijn inhoudelijke reactie vind je hierboven. Daar blijft het bij.

  17. zaxx:

    Nee hoor Lamyae, je reageert niet inhoudelijk met argumenten, maar eerder defensief en op je teentjes getrapt.

    Dat van dat uitvallende haar en kale plekken kun je bestrijden, maar heb het vaak genoeg gezien bij oudere moslima’s. Haar heeft nu eenmaal frisse lucht nodig.

    Maar even los daarvan: ik reageerde vooral op een tekst van jou die ik quote (zie post). Met argumenten.

    Voor het dragen van een hoofddoek en bedekkende kleding voer jij de argumenten aan dat je ‘zuinig’ bent op je haar en lijf en deze als iets ‘kostbaars’ ziet. Welnu, qua zuinigheid op je lijf, is een hoofddoek en bedekkende kleding van geen enkele toegevoegde waarde.
    Was dat wél zo, dan hingen de hoofddoeken en djellabah’s wel bij de apotheek/drogist naast de verzorgende shampoo’s en de vitaminepillen.
    Dus dat ‘argument’ gaat niet op.

  18. Johan:

    Overigens is wetenschappelijk bewezen dat vrouwen die permanent hoofdoek en/of boerka draagen een gebrek aan Vitamine D hebben:
    The majority of female Muslims worldwide, following the Islamic requirement of observing Hijab, wear some form of Islamic dress. This ranges anywhere from wearing a simple head covering, to the burqa (a form of “full hijab”), which covers almost all exposed skin.

    There is concern among the medical community about some of the health effects of the extreme styles of Islamic dress, with the main issues arising from Vitamin D deficiency due to lack skin exposed to UV light. It has been established by credible scientific evidence that almost all women who observe the full hijab are chronically deficient in Vitamin D. Vitamin D is a vital nutrient and deficiency of this kind can lead to osteomalacia in adults and rickets in children. There is also a strong association between deficiency in Vitamin D and an increased risk of developing several deadly cancers, including breast cancer.

    For Islam as a religion, the implications are troublesome. Islam is considered by its adherents to be the perfect way of life for mankind. If Islam was mandated by Allah, and if he wanted women to observe hijab, then logically he would not have created humans with the need to get Vitamin D from exposing their skin to the sun.

  19. Krachtmeester:

    Ja, en vrouwen zonder hoofddoek krijgen sneller zonnesteken en huidkanker.
    Duh!

  20. Johan:

    @Krachtmeester: nee, kanker in zijn algemeen komt 2 x zo veel voor in de Moslim wereld.

  21. Krachtmeester:

    @20

    I did not know that. Ook huidkanker?

  22. Johan:

    Ja, met name. En als je kijkt hoe veel vrouwen er (gedwongen) erbij lopen in het Midden Oosten en hier in Turkije weet je ook dat ze weinig beweging hebben. Het voorkomen van ziektes zoals in de Westerse maar ook Aziatische wereld is in de Moslimwereld er niet bij. Onder een deel van de moslims is het gewoon om ziekten een bovennatuurlijke oorzaak toe te kennen, zoals geesten en ‘djins’, het boze oog of magie. Tel uit de invloed van de Islam op de gezondheid.

  23. Krachtmeester:

    @22

    Ik ben geen medicus, maar zijn er initiatieven van de verschillende overheden in moslimlanden/het Midden-Oosten om mensen beter te informeren op dit gebied?

  24. zaxx:

    @23Krachtmeester,
    Moslimlanden, het woord zegt het al, zijn geen seculiere landen. Vrouwen objectief informeren over de risico’s van een vitamine D gebrek, zou inhouden dat vrouwen zich zo af en toe wellicht wat minder bedekt zouden gaan kleden. Aangezien in dit soort landen momenteel de islamisten steeds meer aan de macht komen, zal dat het laatste zijn wat men wil. Ik geloof überhaupt niet dat de gevolgen voor vrouwen van een vitamine D gebrek de machthebbers daar boeit. De lichaamsbedekking des te meer.

  25. Krachtmeester:

    @24

    Ik weet niet of dat wel voor alle moslimlanden geldt.
    Daar wonen en werken ook heel wat verstandige mensen en artsen, dus ik ben benieuwd hoe die omgaan met informatie op dit gebied.

  26. Johan:

    @krachtmeester:
    Een arts in een streng moslim land is eerst Moslim en dan pas arts.
    Koran staat gelijk aan wetenschap, dus dan weet je het wel.
    Overigens ben ik eens geholpen in het Iraanse ziekenhuis in Dubai door een vrouwelijke arts. Moest wel allemaal heimelijk en de medicijnen die zij voorschreef waren illegaal in Iran maar ook in Dubai Een hypocriete situatie dus.

Reacties zijn inmiddels gesloten