Oranjegekte door je strot geduwd


: 22-05-2012 11:00 uur

Een nieuwe epidemie trekt door Nederland. Die is al een tijdje op komst, maar treft ons binnenkort allemaal. Er is geen ontkomen aan, het virus genaamd ‘oranjekoorts’. Het is oppassen geblazen voor commerciële gekte, uitermate vermoeiende reclamecampagnes en voetbal-uitbuiting. Het lijkt dit jaar wat laat op gang te komen, maar niet gevreesd, het zal u snel genoeg op slinkse wijze door de strot geduwd worden. Dat het EK maar snel mag beginnen. We hebben deze commerciële gekte echt niet nodig om te genieten van een spannend toernooi.

Juichbandjes en te strakke jurkjes
We zouden bijna vergeten dat in juni het EK alweer van start gaat. Niet zo gek dat we verbaasd kijken wanneer we op de kalender zien dat over anderhalve week ons landje zijn eerst officiële EK wedstrijd speelt. Paniek! Nog maar anderhalve week om ons land te infecteren met de welbekende oranjekoorts. Althans, dat lijken de commerciële uitbuiters te denken. Je kunt de tv niet meer aanzetten of de oranje-reclames vliegen je om de oren. Je kunt sparen, plakken en verzamelen en dat allemaal om Nederland bij te staan tijdens het voetballen. Van een paar juichbandjes gaan ze namelijk vast beter spelen.

Of is het misschien omdat we dan het Nederlandse gevoel zo lekker met z’n allen kunnen delen? Dat we met z’n allen in een veel te strakke V-dress het Nederlands elftal aan kunnen moedigen. Want strak zitten ze wel, die jurkjes, bij twee derde van de dames. Hoewel de reclame van Bavaria doet vermoeden dat iedereen er prachtig uit ziet in het welbekende jurkje, mogen wij de komende weken aanschouwen dat dit echt niet het geval is. Al lijkt menig vrouw daar anders over te denken, helaas. One size fits all, wedden van niet!

De echte oranjegekte
En dan nog niet te spreken van de smakeloze reclame van Heineken, die de voorpagina van de Sp!ts opkocht om er eigen nieuws op te verkondigen. Heel origineel ook, aangezien Axe een paar weken geleden al het zelfde deed. Nieuwsberichten die deden vermoeden dat heel Nederland gek was geworden. In het geval van Axe omdat er in het openbaar met de bekende deodorant was gespoten. Volgens Heineken barstte de gekte los omdat we allemaal al volledig in de ban waren van Oranje.

Maar die echte gekte komt nog. Daar hebben we geen commerciële rompslomp voor nodig. Op negen juni, als Nederland zich verzamelt voor de buis, in de kroeg of op het plein om samen in het oranje te juichen voor de helden van ons land, komt de echte oranjekoorts opzetten. Als we samen het Wilhelmus zingen en Denemarken van het veld vegen. Dan voelen we met zijn allen die verbondenheid. Dat heeft niks met commercie te maken, dat noemen we verbroedering van het Nederlandse volk.

CC foto: FvS

Over de auteur:

Esther Vogel Esther Vogel (1986, van onder de rivieren) heeft moeite met één studierichting kiezen. Van dieren, naar therapie door naar film en tv, rent zij nu toch naar de eindstreep van het studentenleven. Over enkele maanden zegt zij de Universiteit Utrecht vaarwel alwaar zij opnieuw keuzes zal moeten maken binnen het werkveld. Keuzes zijn voor later…

12 Reacties :

  1. Maarten:

    Maar oranje kleedt zo geweldig af!

  2. Ja, want commercie is vies! Bah, dat moeten we niet willen met z’n allen. En al helemaal geen smakeloze advertenties. Hoe haalt Heineken het in zijn hoofd?

    Voetbal is al erg, mensen die gaan janken over voetbal zijn nog erger.

  3. De Das:

    Je hoeft geen producten te kopen, dat bepaal je zelf..

  4. In mijn grot heb ik daar totaal geen last van.

  5. Ruis:

    “Je kunt de tv niet meer aanzetten of de oranje-reclames vliegen je om de oren.”

    Ga je ARD of TV5 kijken. Of een boek lezen.

  6. Want 9 juni is inderdaad al over anderhalve week… *-)

  7. Wesley:

    De verbondenheid van Nederland? Ik ben ff een teiltje volkotsen.

  8. Alibombalie:

    Er waart een waar virus over dit land, vooral scribenten hebben er last van, ze kunnen plots nergens anders meer over schrijven dan de grootste ergernis van de voetbalhator, het kampioenschap voetbal, elk 2 jaar is het zover. Ze kunnen hun ergernis niet kwijt bij hun partner, want die houdt van voetbal, en de enige manier van ventileren is dus van je af schrijven. En dan kan je het overal lezen, in de kranten, op het internet, straks wellicht nog op de televee. Mensen die zich ergeren aan de ‘oranjekoorts’, je kan er ook niet meer om heen.

  9. 2008, 2004 en 2000 belden. Ze willen hun stukje terug.

  10. hertog:

    Nauwelijks bekomen van het WK en nu weer die volgevreten “oranje” (alleen die kleur al) voetballers continu in het nieuws.Uiteraard weer met vips, zoals de demissionaire ministers, prins pils, enz. Verlangend kijk ik uit na de afloop van dit spektakel !

  11. Michiel Mans:

    Als je zoals ik een tiefushekel aan voetbal en alles wat daar bij hoort hebt, zou Den Haag eigenlijk gratis sterk Hooglands water moeten verstrekken om deze strontstierlijk vervelende periode door te komen.

  12. middle men:

    Lieve oranje koorts dan brandend maagzuur.

Reacties zijn inmiddels gesloten