Brulding van de Week: Cubic Inches


: 24-05-2012 10:30 uur

Zullen onze geliefde brullen verstommen als we kapot gaan? Zal een aan de bedelstaf brengende crisis het einde van hemelse herrie betekenen? Ik kan mijn eigen bescheiden financiën al niet overzien of deugdelijk beheren, laat staan wat zinnigs zeggen over de mondiale economische ontwikkelingen, maar één ding weet ik zeker. Heerlijke inhoudelijke inches, zelfs overmaats verspillende dikke uit de States, zullen eeuwig blijven bestaan. Al was het maar omdat er altijd schuurtjesmensen zijn die er een in leven willen houden en daar alles, allés voor over hebben. Tot hun laatste cent.

AC Cobra (foto AC)

Daarnaast zal er immer vraag blijven naar een kuub spectaculaire fossielstook. Misschien vermindert hun aantal, maar rijke stinkerds sterven niet uit. Deze stinkend rijken zullen blijven hunkeren naar iets smakelijks in vier, een strakke zes, een dikke acht, kwelende twaalf of het summum, een heilige zestien. En al hebben ze geen idee wat er precies onder de motorkap zit of gebeurt, als het maar het schoonste, grootste en duurste is dat ‘money can buy’. Dus zal het worden gebouwd, komt het in TopGear en blijft schitteren op uitvouwpagina’s zodat wij aan onze trekken kunnen blijven komen. Weliswaar op afstand, maar toch.

Heilige inches

Laten we wel wezen. Ook in goede tijden dromen de meesten van ons alleen van spannende liters met een planeet rippende uitstoot. De meesten van ons komen om tienduizend zinnige en onzinnige redenen nimmer tot iets echt vets op benzine. Het blijft bij plaatjes kijken, TopGear smullen en Youtube scannen. Dat heeft overigens grote voordelen. Om te beginnen is het goedkoper. Ten tweede gaat het inruilen van een fantasie een stuk makkelijker dan het inruilen van een brulding waar je op uitgekeken bent. Klassieke bruldingen kunnen daarnaast mislukken. Ik spreek als Triumph Dolomite overlevende uit ervaring.

Staggered beroerde inches

Koester de schuurtjesmensen, maar wordt er geen. Het kan met de crisis dat je er moet gaan wonen. Waar cubic inches staan is geen plaats voor bedden. Niet dat je er meer dan één hoeft neer te zetten als je alles voor je inches over had. Daarnaast zijn schuurtjesmensen nooit tevreden, dus komen de inches nooit af en als ze al klaar komen beginnen ze opnieuw aan een berg schroot in een schuur vol dozen roestige onderdelen. Zo’n leven wil je niet.

Dolle inches

Wees wel héél blij dat ze er zijn. Groet ze, knuffel ze, heb ze lief. Als vanwege een uitdijende crisis er geen smakelijke cubic inches meer zullen worden gemaakt, zijn zij het die de oude nieuw leven inblazen. Sommigen loeren zelfs op oudjes. Vooral op vette Amerikaanse. Ze lepelen deze na een schuurbeurt in AC Cobra surrogaat, vervangen er dubbele Dolomite ellende in Triumph Stags mee of wurmen ze in fantasieën. De overmaatse Amerikaanse klanken, de hemelse herrie uit veel meer dan nodig is, zal never nooit niet verstommen.

Voorbeeldige inches


Fantasie inches, Lucra LC470


Zelfs rottige inches herleven


Over de auteur:

Michiel Mans Michiel Mans wroette nog draaiend met Windows 95 op het internet. Zo oud is hij al. Voor TPO verzorgt hij wekelijks de serie Mans En Garde, over militaire techno, krijgsgeschiedenis en aanpalende zaken.

6 Reacties :

  1. Bob Gulien:

    Ooit eens met onze LandRoververeniging als “emergency vehicles” aanwezig geweest op Zandvoort bij een Global Cobra event. Elke minuut van genoten.
    Zelfs een Cobra van een Zwitser weg gesleept, die zijn naven verkeerd gemonteerd had en dus was zijn hub los gelopen. Wiel weg gestuiterd. Opgehaald en weg gesleept.
    Zelf ben ik een Rover mens. P5 3.5, P6 3500 en SD1, maar nu al 34 jaar een Land Rover ziekte.
    Jammer dat de Stag zijn eigen V8 maakte en niet de Chrysler V8, die Rover installeerde. Die was een stuk goedkoper en veel betrouwbaarder.

  2. Bob Gulien:

    RIP Caroll Shelby. AC Cobra, Ford Mustang Shelby, GT40 J-Car, etc

  3. Michiel Mans:

    Niks RIP Bob, leve de schuurtjesmensen (of bedoel je rip als in leegtrekken/copy jatten?). Vooral de edelen onder hen.

  4. Bob Gulien:

    Ik bedoel dat Caroll net het loodje heeft gelegd. Hij was verantwoordelijk voor deze prachtige bruldingen.

  5. Michiel Mans:

    Dat wist ik nog niet Bob. Moge hij eeuwig hoog octaan snuiven en machtige V8s horen.

Reacties zijn inmiddels gesloten