Recensie: The Bourne Legacy

06-09-2012 12:08

In een tijd waarin creatieve ideeën en geld op zijn in Hollywood is een nieuw deel van de Bourne reeks geen verrassing. Na de drie door Robert Ludlum geschreven boeken (Bourne Identity, Bourne Supremacy en Bourne Ultimatum) en de gelijknamige filmtrilogie heeft schrijver Eric Van Lustbader het stokje overgenomen. Het is niet meer dan passend dat de vierde film dezelfde titel als het eerste boek van Lustbader draagt en dat er een nieuwe weg wordt ingeslagen. Regisseur Paul Greengrass, verantwoordelijk voor Supremacy en Ultimatum besloot niet terug te keren en ster Matt Damon vond diens afwezigheid een te groot struikelblok om opnieuw in de huid van Jason Bourne te kruipen.

Geen reboot
Ze worden adequaat vervangen door respectievelijk Tony Gilroy (die co-writer is van de vorige drie films) en Jeremy Renner (the Hurt Locker). Gelukkig wordt de Bourne serie met Legacy niet gereboot zoals Spiderman of gecontinueerd met een andere acteur die Jason Bourne speelt maar er wordt een geheel nieuw karakter neergezet.

Legacy begint rond dezelfde tijd als Ultimatum en het verhaal vormt zich rond Aaron Cross (Jeremy Renner).Hij is onderdeel van Outcome, een schimmig regeringsprogramma vergelijkbaar met Treadstone, het programma dat verantwoordelijk was voor de creatie van Jason Bourne. Al zijn Cross en zijn operatiegenoten door chemische manipulatie in het bezit van een sterker fysiek en brein dan de leden van Treadstone. Nadat de acties van Bourne het programma in de openbaarheid dreigen te brengen besluiten de CIA leidinggevenden (Edward Norton, Stacy Keach en Scott Glen) iedereen die is gelinkt aan Outcome om te brengen. Uiteraard overleeft Cross de aanslag op zijn leven maar zonder zijn medicatie gaan zijn lichamelijke en geestelijke capaciteiten snel achteruit.

Het leidt tot een wat geforceerd plot waarin hij hulp zoekt bij Marta Shearing (Rachel Weisz), een dokter die de agenten van Outcome geregeld evalueerde maar nu net als Cross opgejaagd wild is. Samen proberen ze een oplossing te vinden voor de chemische problemen van Cross terwijl ze ondertussen hun belagers van zich af moeten zien te houden.

Achtervolgingsscene
Het is een van de problemen van Legacy, al drie films lang lukte het de bureaucraten niet om Bourne uit te schakelen en dus ligt het voor de hand dat ook de rebellerende Cross hen te snel af zal zijn. Het maakt de film voorspelbaar, wat wordt versterkt door de clichématig aandoende actiescenes.

Daarnaast leunt het verhaal te veel op de vorige films waardoor Legacy zelf niks nieuws te melden heeft. Door Bourne zo nadrukkelijk op te voeren als afwezige hoopten de makers waarschijnlijk de verhalen vloeiend in elkaar over te laten lopen maar het resultaat is dat Matt Damon wordt gemist terwijl de focus toch op de nieuwe man Cross moet komen te liggen. Renner is zeer goed in die rol, hij heeft zowel het charisma en het fysieke voorkomen om een overtuigende actieheld neer te zetten.

Rachel Weisz hoeft niet veel meer te doen dan doodsbang en een potentiële love interest voor Cross te zijn, al speelt ze dat prima. De voorgaande Bourne films waren samenzweringsthrillers over het mysterie wie Jason Bourne was, wie er achter hem aanzat en wat hij had gedaan en er was nog ruimte voor cultuurgebonden commentaar en thematische diepgang ook. The Bourne Legacy is in feite niet meer dan een lange achtervolgingsscene. Kinetisch, soms opwindend maar niet meer dan dat, een achtervolgingsscene.