ThePostOnline

TK2012: waar zijn onderwijs en arbeidsmarkt gebleven?

06-09-2012 11:00


Met minder dan een week te gaan tot de verkiezingen spreken de verschillende partijen te weinig over onderwijs. D66 en GroenLinks doen in hun verkiezingsprogramma’s nog wel voorstellen om serieus te investeren in onderwijs, maar verder blijft het opvallend stil. Toch staat er veel op het spel de komende jaren en daarin is onderwijs geen losstaand onderwerp. Met het oog op oplopende werkloosheid, in het bijzonder onder jongeren, wordt het steeds belangrijker om de jeugd voor te bereiden op een plek in de maatschappij en op de arbeidsmarkt. Nederland mag een voorbeeld nemen aan hoe in Den Haag door ondernemers, het onderwijsveld en de gemeente gezamenlijk de schouders zijn gezet onder het verbinden van onderwijs en arbeidsmarkt.

Een plek in de maatschappij
Onderwijs heeft op zichzelf enorme waarde. Ontplooiing van het individu is een groot goed en een maatschappij ontwikkelt zich bij de gratie van kennisvergaring. Daarom is fundamenteel academisch onderzoek zo relevant. Het zou echter een misvatting zijn om alleen daar nadruk op te leggen als het om onderwijs gaat; een opleiding heeft boven alles als doel om jongeren de mogelijkheid te bieden om een plek in de maatschappij te veroveren.

In Den Haag hebben de wethouders Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, D66) en Henk Kool (Werkgelegenheid, PvdA) onderwijs, ondernemers en overheid bij elkaar gebracht om hier handen en voeten aan te geven. Gezamenlijk werkten alle partners een actieplan uit, onder andere om leren en werken in de techniek aantrekkelijker te maken, om personeelstekorten in zorg en onderwijs aan te pakken en om ondernemerschap te stimuleren. Alles staat dus in het teken van het bieden van een goede loopbaanstart aan jongeren.

De Rode Loper
Een van die typische Haagse initiatieven is De Rode Loper, een samenwerkingsverband van 41 scholen voor voortgezet onderwijs in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg. Via die organisatie worden beurzen gegeven aan nieuwe leraren om hun lesbevoegdheid te halen. Ook voeren zij een experiment uit met een Haags lerarenregister om duidelijkheid te bieden over lesbevoegdheid van docenten. Het gaat daarmee niet om het investeren van miljarden, maar om creatieve oplossingen die het onderwijs verbeteren en daarmee jongeren een betere kans op een baan bieden.

De komende dagen struikel je in het hele land, en natuurlijk tijdens diverse programma’s op TV, over Kamerleden en kandidaten die met de mooiste woorden proberen om stemmen te winnen. Ze zullen proberen elkaar vliegen af te vangen en wellicht zelfs voor leugenaar uit te maken. Wat ze helaas weinig zullen doen is uitleggen welke visie en concrete ideeën ze hebben voor onderwijs en arbeidsmarkt. In Den Haag zien we echter hoeveel doordacht beleid en effectieve samenwerking kunnen bereiken. Daarom deze oproep: voel ze aan de tand, vraag ze het shirt van het lijf en leg ze het vuur aan de schenen; voor 12 september moet meer over onderwijs en de arbeidsmarkt gesproken worden.

Roel Gordijn is algemeen directeur van de Esloo Onderwijsgroep, een groep van zes scholen voor voortgezet onderwijs in en rond Den Haag, voorzitter van het Haagse programma Spirit 4 You en medeauteur van ’30 plannen voor een beter Nederland’.