Achter de schermen bij Amerikaanse campagnes: Zelfs de zelfgemaakte bordjes zijn niet zelfgemaakt


: 10-05-2012 13:00 uur


Vier jaar geleden voerde ik campagne voor zowel Democraat Barack Obama als Republikein John McCain. Niet uit ideologische overwegingen, obviously. Nee, ik wilde graag zien hoe die machtige Amerikaanse campagnes te werk gaan. Toen ik bij een campagnebijeenkomst was van McCain in de belangrijke staat Pennsylvania, ervoer ik meteen hoe ze alles tot in de kleine puntjes toe regisseren. Aanhangers kunnen van de campagne een bordje krijgen met de slogan van de campagne om mee te wapperen tijdens de speech. Logisch, dat ziet er mooi uit op beeld. Maar sommige aanhangers namen de moeite om zelf een bord te maken. Mooi om te zien hoe mensen met eigen slogans (“Choosy moms, choose McCain/Palin“, een variant op een bekende reclameslogan) en eigen tekeningen er echt werk van hadden gemaakt, vond ik. Wat hebben die mensen toch een enthousiasme voor McCain! Of misschien toch niet?

Lees verder in de WarRoom >>

Over de auteur: Victor Vlam

Victor Vlam Victor Vlam (1984, Eindhoven) is Amerika-kenner, debatexpert en Apple-liefhebber. Victor is opgegroeid in Amerika en voerde in 2008 campagne voor zowel Barack Obama als John McCain. In het verleden werkte hij voor Debatrix, waar hij ondermeer landelijke politici trainde in debatvaardigheden. Daarnaast is Victor regelmatig in de media te zien om politieke speeches en debatten te analyseren (nrc.next, BNR Nieuwsradio, EenVandaag). Victor is voorzitter van de Nederlandse Debatbond.

Reacties:

Comments zijn gesloten