Ebru is woest op PostNL


: 16-05-2012 11:00 uur

Oké dan, ik biecht het op. Ik heb het idee gestolen. Ik hoorde Henk Spaan op Radio 1 zijn Ochtendhumeur-column voorlezen over hoe goed de Franse PTT wel niet werkt en dacht: “Dát is een column.” Het is dus niet écht gestolen, ik ben gewoon getipt. Ik dacht dat ik de enige was die zich kapot ergert aan PostNL. De enige die zich afvraagt waarom mijn lenzen er vijf dagen over doen om bezorgd te worden, de enige bij wie de post van de buren consequent bij mij bezorgd wordt – en mijn post bij hen uiteraard – en de enige die al dagen last heeft van onbezorgde post. Ik denk wel vaker uniek te zijn – wishful thinking dus.

De column in Metro over het falen van PostNL was nog geen halve dag oud of Hanne Kluck, woordvoerder van PostNL, zat in mijn mailbox. Nou ja, in de mailbox van de redactie van Metro. Die zo vriendelijk was om de mail door te sturen, waarin Hanne Kluck en PostNL spijtig constateren “dat Ebru Umar de afgelopen jaren nooit is ingegaan op ons verzoek om haar klachten nader toe te lichten.”

Toch vrij lullig
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik in een deuk lag. Ik had inmiddels een week of twee geleden een tweet de wereld ingestuurd – zeg maar een Wildersje gedaan – dat mijn post niet aankomt. Stápels post met toegangskaarten en parkeerbewijzen voor de Libelle Zomerweek. Toch vrij lullig als je tig keer gebeld wordt door politici en artiesten die komen optreden en je bellen met de vraag: “Umar, waar zijn mijn kaarten?!”

Dus één tweet wordt volgens Hanne Kluck een klacht die al jaren ligt te zweren. Dat zou kunnen kloppen, maar heus, it wasn’t me. Ik klaag net twee weken en ik krijg een reactie van PostNL webcare. Of ik een DM wilde sturen met NAW et cetera, dan zouden ze het uitzoeken. Dié DM heb ik niet verzonden. Ik heb geantwoord dat zowel post verzonden uit 020 als vanuit Hoofddorp niet aankomt. Nader speurwerk mijnerzijds leverde de aanvullende informatie op dat A4 enveloppen niet bezorgd worden. De A5’s komen na een dag of zeven wél aan. Redelijk kansloos, in beide gevallen. Dus wat valt er dan nog meer te reageren?! Bovendien, waarom zou ik reageren op iemand die mailt naar Metro, in plaats van naar mij, het slachtoffer?

De klachten op een rijtje
Gelukkig kreeg ik wél lezersreacties in mijn mailbox. Allemaal klachten over PostNL. Ik kan Hanne Kluck van PostNL mededelen dat
1. bulkpost verdwijnt
2. post niet de volgende dag bezorgd wordt
3. post met grote regelmaat verdwijnt of in de bosjes eindigt
4. track en trace niet werkt: adressen bestaan volgens het systeem niet en post wordt elders bezorgd
5. de postbezorging een landelijk probleem is – de klachten komen uit heel Nederland.

Concluderend mail PostNL
Gezien het bovenstaande is het ook niet raar dat de woordvoerder van PostNL, Hanne Kluck, naar Metro mailt in plaats van via PostNL een brief verzendt. Ze weten daar zelf als geen ander dat de kans dat je post binnen de deadline aankomt – laat staan überhaupt bezorgd wordt – vrijwel nihil is.

Maar ik weet het goed gemaakt. Ik ben geen Youp. Ik ben klaar met ombudsman spelen. Klachten over PostNL graag naar PostNL sturen.

Enneh Henk, dank voor de inspiratie.

Ebru Umar (Den Haag, 20 mei 1970, de zon begon te schijnen, de vogels zongen hun hoogste lied) schrijft wekelijks over wat ze meemaakt in de breedste zin des woords. Umar is columniste voor onder meer dagblad Metro en het opinieblad voor de sportieve man Men’s Health.

15 Reacties :

  1. Maar wie stuurt er nou post?

    Veel pakketjes die fout gaan, gaan bij mij overigens niet via PostNL maar via andere verzenders. PostNL is bij mij de enige die de pakketjes redelijk netjes aflevert, al steunen ze nu wel erg op “buren”, waarbij dat begrip steeds ruimer wordt. Niet zo gek ook nu de standaard afhaalpunten als “het postkantoor” weg zijn, dat dan weer wel. Ik krijg wel de neiging ze om salaris te vragen, zo vaak neem ik pakketjes aan. (De postbode zegt dan “hier, pakketje, goed?” en rent dan weg, native speakers Nederlands zijn duurder.)

  2. Ad:

    @1 Het is een belediging aan alle postbodes om de huidige postBEZORGERS ook postbodes te noemen. Dat is echt een wereld van verschil (zelf postbode geweest zijnde en nooit te beroerd om fout geschreven plaatsnamen, adressen en postcodes op te zoeken en te verbeteren, maar ja, kom daar nog eens om).

  3. @2 Dat is weer zo’n “maar dit is geen echte” argument, waar niemand iets mee opschiet. Voor mij is het lastig om te zien waar de taakomschrijving nu precies veranderde, maar ik wil best geloven dat het nu anders gaat.

    Feit blijft dat ik ook 10jaar terug regelmatig verkeerd bezorgde post kreeg. Pakketjes zijn de hel, maar veel mensen laten die nu toch op het werk bezorgen: dan ben je tenminste zelf aanwezig om het op te halen. Thuisbezorgd is natuurlijk ook een raar systeem omdat 3/4 van Nederland tijdens kantooruren niet thuis is, maar -idd- op kantoor, onderweg of bij een relatie.

  4. Ad:

    @Gyurka ik wil niet de indruk wekken dat ik zo’n ‘vroeger was alles beter’ persoon ben. Het werk toen/nu is ook niet te vergelijken. Je kunt wel stellen dat PostNL de werknemers krijgt die ze toekomt voor het geld dat ze betalen. Maar laten we wel wezen, in Frankrijk is de Post nog een staatsbedrijf volgens 20ste-eeuwse normen. Dat kan ook daar niet lang meer duren.

  5. Bastiaan:

    Dit is toch geen column? Dit is een rechttoerechtaan klaagzang zoals mijn zwager ze ook zingt. Van een column verwacht ik toch wat meer originaliteit, creativiteit en brille. Ik zou zeggen, lees eens een column van Theodor Holman of Youp van ‘t Hek en doe er je voordeel mee.

  6. @4 Ja, eens wat betreft Frankrijk. Overigens lijkt het in het buitenland altijd beter. Zo vinden mensen van buiten Nederland weer dat hier zoveel treinen rijden.

  7. Samira:

    - Edit: gaarne weer opzouten met je laffe, rancuneuze, kleuterschool haatcomments waar nog geen grammetje lol of originaliteit in zit. Echt, blijf weg van het internet. Pleeg zelfmoord. Doe iets om te zorgen dat je het net niet langer vervuilt met je stiekeme anonieme haat. -

  8. Youp van ‘t Hek:

    Wat Bastiaan zegt. Een beetje klagen, bah! Nee, columns van anderen, die zijn tenminste wel leuk. De mijne bijvoorbeeld. Al 20 jaar lang haal ik elke week hetzelfde lamme, uitgesleten trucje uit en de enige reden dat het geestelijk armoedige volk massaal mijn boekjes koopt is omdat ze niet tegen verandering kunnen.

    Tsjakkaaaaaaaaaa! We gaan liften!

    Dat zou je nou eens moeten doen Ebru, dan vindt Bastiaan je wel leuk! We gaan ervoor! Burgerlul! Met je Buckler! En je bedrijfcultuurtje in de skybox! Met je lelijke wijf! TSJAKAAAAAAAA!

  9. Samira:

    - Edit: toedelidokie! -

  10. Samira La:

    - Edit: Toedeledokieeee!! -

  11. Samira La:

    - Edit: nee hoor, je bent geband. -

  12. Samira La:

    - Edit: nee, nog steeds niet welkom. -

  13. middle men:

    Ebru zal ook is een keer niet woest wezen.

  14. Sam:

    Dat Ebru gevalletje hier is een beetje snel aangebrand.

    En dan de typerend tactiek uit de kast trekken: sta jouw mening mij niet aan, dan edit ik jouw bericht wel of bann je.

    Tja… Ebruistische stakker. Een Ebruutje gaat het helemaal worden in 2012

  15. El Bjorno:

    Ebur de doodstraftrol: schrijven kan ze niet, klagen en haten des te meer. Blijf alstjeblieft wat langer in Anatolië, volgend verblijf.

Reacties zijn inmiddels gesloten