Column

Ebru is woest op PostNL

16-05-2012 11:00

Oké dan, ik biecht het op. Ik heb het idee gestolen. Ik hoorde Henk Spaan op Radio 1 zijn Ochtendhumeur-column voorlezen over hoe goed de Franse PTT wel niet werkt en dacht: “Dát is een column.” Het is dus niet écht gestolen, ik ben gewoon getipt. Ik dacht dat ik de enige was die zich kapot ergert aan PostNL. De enige die zich afvraagt waarom mijn lenzen er vijf dagen over doen om bezorgd te worden, de enige bij wie de post van de buren consequent bij mij bezorgd wordt – en mijn post bij hen uiteraard – en de enige die al dagen last heeft van onbezorgde post. Ik denk wel vaker uniek te zijn – wishful thinking dus.

De column in Metro over het falen van PostNL was nog geen halve dag oud of Hanne Kluck, woordvoerder van PostNL, zat in mijn mailbox. Nou ja, in de mailbox van de redactie van Metro. Die zo vriendelijk was om de mail door te sturen, waarin Hanne Kluck en PostNL spijtig constateren “dat Ebru Umar de afgelopen jaren nooit is ingegaan op ons verzoek om haar klachten nader toe te lichten.”

Toch vrij lullig
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik in een deuk lag. Ik had inmiddels een week of twee geleden een tweet de wereld ingestuurd – zeg maar een Wildersje gedaan – dat mijn post niet aankomt. Stápels post met toegangskaarten en parkeerbewijzen voor de Libelle Zomerweek. Toch vrij lullig als je tig keer gebeld wordt door politici en artiesten die komen optreden en je bellen met de vraag: “Umar, waar zijn mijn kaarten?!”

Dus één tweet wordt volgens Hanne Kluck een klacht die al jaren ligt te zweren. Dat zou kunnen kloppen, maar heus, it wasn’t me. Ik klaag net twee weken en ik krijg een reactie van PostNL webcare. Of ik een DM wilde sturen met NAW et cetera, dan zouden ze het uitzoeken. Dié DM heb ik niet verzonden. Ik heb geantwoord dat zowel post verzonden uit 020 als vanuit Hoofddorp niet aankomt. Nader speurwerk mijnerzijds leverde de aanvullende informatie op dat A4 enveloppen niet bezorgd worden. De A5’s komen na een dag of zeven wél aan. Redelijk kansloos, in beide gevallen. Dus wat valt er dan nog meer te reageren?! Bovendien, waarom zou ik reageren op iemand die mailt naar Metro, in plaats van naar mij, het slachtoffer?

De klachten op een rijtje
Gelukkig kreeg ik wél lezersreacties in mijn mailbox. Allemaal klachten over PostNL. Ik kan Hanne Kluck van PostNL mededelen dat
1. bulkpost verdwijnt
2. post niet de volgende dag bezorgd wordt
3. post met grote regelmaat verdwijnt of in de bosjes eindigt
4. track en trace niet werkt: adressen bestaan volgens het systeem niet en post wordt elders bezorgd
5. de postbezorging een landelijk probleem is – de klachten komen uit heel Nederland.

Concluderend mail PostNL
Gezien het bovenstaande is het ook niet raar dat de woordvoerder van PostNL, Hanne Kluck, naar Metro mailt in plaats van via PostNL een brief verzendt. Ze weten daar zelf als geen ander dat de kans dat je post binnen de deadline aankomt – laat staan überhaupt bezorgd wordt – vrijwel nihil is.

Maar ik weet het goed gemaakt. Ik ben geen Youp. Ik ben klaar met ombudsman spelen. Klachten over PostNL graag naar PostNL sturen.

Enneh Henk, dank voor de inspiratie.

Ebru Umar (Den Haag, 20 mei 1970, de zon begon te schijnen, de vogels zongen hun hoogste lied) schrijft wekelijks over wat ze meemaakt in de breedste zin des woords. Umar is columniste voor onder meer dagblad Metro en het opinieblad voor de sportieve man Men’s Health.