Geert Wilders: geboren in een verkeerd lichaam?


: 16-11-2011 08:58 uur

Ik maak me een beetje zorgen om Geert. Ik zeg het maar gewoon. Onze kruisridder tegen de islam wordt steeds bleker. Hij heeft nu zelfs al blauwe ogen. Ik vermoed dat Geert lijdt aan een vorm van lichaamsdysmorfofobie. Een vrij obscure ziekte, die bekend is geworden dankzij beroemde patiënten als Michael Jackson en Lily Allen. Dank jullie wel sterrengekkies. Dankzij jullie begrijp ik onze wereldvermaarde knuffelallochtoon een klein beetje beter. Als je Geerts achtergrond een beetje kent, is het niet geheel verwonderlijk dat hij blanker en blonder wil zijn dan hij is. Hij is immers een Limburgse Indo, ofwel limbopinda. In oude interviews wilde hij nog wel eens met zachte g vertellen hij hoe hij vroeger altijd bij zijn tante kroepoek ging bakken. Over Wilders’ Limburgse wieg is al veel getypt. Laat ik het vandaag eens hebben over het pindadeel. Want ik denk dat zijn blankzucht daar vandaan komt.

Veel Indo’s lijden aan een vorm van lichaamsdysmorfofobie. Vooral de generatie die nog in Indonesië opgegroeid is, staat ambivalent tegenover het eigen kleurtje. Indo’s zijn ontzettend huidskleurgevoelig en navenant racistisch. Ik mag dat zeggen, want ik ben zelf ook een Indo. Ik ging vroeger ook wel eens bij mijn tante kroepoek bakken, op verjaardagen enzo. Daar scharrelden altijd een paar oudtantes rond: pindakleurige minivrouwtjes, krom van de jicht, met fijn gesneden Aziatische rimpelgezichtjes. Ze hokten steevast gezellig samen in de keuken, om daar al roerend in potten en pannen te klagen over het Hollandse eten, het Hollandse weer en de Hollandse ongastvrijheid. Ze konden oeverloos ouwehoeren over “Tempo Doeloe”. Die goeie ouwe tijd, toen ze nog semi-aristocratisch op een compound in Indonesië woonden en niet in een slechte buurt van Den Haag. Op een zo’n avond, ik was een jaar of vijftien, liep ik met een buik vol emping de overvolle keuken binnen om een nieuwe pot sambal badjak te pakken. Mijn tante Dinie zat met tranen in haar ogen te vertellen over de gamelan, of een ander Indo-stokpaardje. Ik verzamelde al mijn moed en stelde haar de vraag die al jaren op mijn lippen brandde: als alles daar zoveel beter was, waarom waren ze daar niet gebleven? Ze keek me gekwetst en verbaasd aan, en kwam met het onsterfelijke: “Maar jongen, we konden daar niet blijven na de revolutie. Wij waren toch de blanken?!” Dat uit de mond van een klein, krettek rokend pindavrouwtje in sarong en kabaja, dat alles met de verkeerde klemtóón uitspreekt.

Cognitieve rasdissonantie
Daarna volgde een vrij bijzondere uiteenzetting over hoe het vroeger werkte, qua rassenscheiding en slegs vir blankes in haar Indonesië. Het kwam op het volgende neer: 100 procent blankhuidigen waren de übermensch, en naarmate je minder blank was en meer Aziatisch bloed in de aderen had, bevond je je op een glijdende schaal richting de untermensch.

Waarna het foeteren op Turken en Marokkanen begon. Al mijn tantetjes in de keuken knikten instemmend. Mijn schattige Indische familie bleek te leiden aan collectieve cognitieve rasdissonantie. Toen ze nog in Indonesië woonden, zagen ze zichzelf als Super-Nederlanders. Niemand kon beter ‘de Rijn komt bij Lobith ons land binnen’ zeggen dan hen, niemand had meer koekblikken en theelepeltjes met afbeeldingen van het koninklijk huis erop. In Tempo-Doeloeland klopte dat ook, daar waren ze blanker dan 90 procent van het Indonesische klootjesvolk, en dus beter. Maar eenmaal in Nederland lag het ineens andersom: ze waren donkerder dan 90 procent van de bevolking, en dus volgens hun eigen definitie untermensch. Erger nog: in plaats van het verwachtte vorstelijke onthaal in de koninklijke stad Den Haag, wachtte hen een bestaan aan de marge van de samenleving, in een tochtig rijtjeshuisje met een uitkerinkje.

Islamtuig
Dat was al nauwelijks te verkroppen. Maar toen kwamen ook nog eens die ‘vieze Turken en dat Marokkaanse dieventuig’ het land binnen. Toen ik doorvroeg, bleek dat al mijn tantetjes wel eens voor Marokkaan of Turk aangezien waren. Mijn tante Mientje vertelde met samengebalde vuistjes hoe er ooit een bus was doorgereden, omdat ze een regenkapje op had. “Ze dachten dat ik een Turk was!” riep ze woedend. Hoe erg moet het voor jullie ex-’Super-Nederlanders’ zijn, te constateren dat veel Turken ranker van gestalte en blanker van huid zijn dan jullie, dacht ik.

Geert is erfelijk belast met een dubbel minderwaardigheidscomplex. Ten eerste is hij een Limburger. Ten tweede is hij een Indische jongen. Maar dat heeft zo zijn voordelen. Naast heel Limburg staat mijn voltallige Indische familie pal achter hem. Mijn moeder heeft op hem gestemd. Het maakt de Indische Wilders-achterban niks uit dat hij zichzelf blondeert en zijn ogen blauw bijkleurt op zijn website. Ze zien dat niet als verraad. Sterker nog: als ze zouden kunnen, zouden ze het zelf ook doen. Geert is de Super-Nederlander die ze allemaal graag hadden willen zijn. Hij bewijst dat ze meer thuishoren in Nederland dan al dat “Islamtuig”. Hij manifesteert hoe blank ze eigenlijk zijn van binnen. Hij gaat zorgen voor een edel Nederland, waar Turken en Marokkanen hun plaats weten.

36 Reacties :

  1. sikbock:

    leuk stukkie +1 btw: dat geert een indo was is toch verzonnen?

  2. GH:

    Vorige week vertelde ik zoiets aan mijn vriendin, ze keek me zeer verbaasd aan, ook dat Indo`s zich ergeren aan de soms lakse houding van autochtonen, zelf zijn ze veel correcter ijveriger, etc..

    In mijn geboorteplaats woonden ook veel Indo`s, zaten bij mij op school, later toen ik mijn eerste baantjes kreeg had ik vaak een chef die Indo was, voor hun ijver en doorzettingsvermogen had ik grote bewondering, ze waren Hollandser dan Hollands in hun houding, dit is dus een zeer begrijpelijk verhaal en ik denk dat Wilders zich best wel zal ergeren aan een groot deel van zijn aanhang, dat het met zorgvuldigheid en discipline niet zo nauw neemt.

  3. frank:

    Er zit bij die kolonialen inderdaad een diepe haat tegen de Islam. Het is bij Geert niet uit de lucht komen vallen.

  4. lees dit stuk even over Wilders’indische wortels.. http://www.groene.nl/2009/36/wreker-van-zijn-indische-grootouders

  5. @sam

    ik denk dat het een stuk genuanceerder ligt.

    @reacties

    Oh please, flikker op met je makkelijke hollandse koopmanspraatjes over indo’s.

    Er is, kan ik uit eigen ervaring vertellen, in delen van de indische gemeenschap voor zover je daar nog van kan spreken een grote, HEEL GROTE, weerstand tegen Wilders.

    Weet je waarom? Omdat Wilders apelleert aan die xenofobe Nederlandse spruitjesmentaliteit, die ervoor zorgde dat schoolmeesters aan Indische kinderen automagisch lage cijfers voor Nederlands uitdeelden want hoe kon je nou eigenlijk fatsoenlijk Nederlands leren in de koloniën?
    Omdat Wilders apelleert aan die horkerige bekrompenheid die in iedere donkere indo een molukse terrorist zeg.
    Omdat veel Indo’s aan den lijve hebben ondervonden hoe het is om ergens nieuw en onwelkom te zijn.

    Dus. Get a life. En een goed stel hersens. Goddomme.

  6. Loech:

    Voor de geinteresseerden:

    http://www.groene.nl/2009/36/wreker-van-zijn-indische-grootouders

    Interessant stukje van de Groene Amsterdammer over de familiegeschiedenis van Geertje.

  7. Loech:

    @ Teun:

    Je was me te vlug af!! :)

  8. @miko ik denk zeker dat het voor de indo’s die niet op hem stemmen genuanceerder ligt. maar voor bijvoorbeeld mijn moeder is het echt zo simpel.

  9. Michiel Mans:

    Ik heb heb wel begrip voor Wilders.

  10. jelle:

    @9
    @Michiel Mans
    Hear, hear.
    Maar leg dàt maar ‘ns uit aan puistekopperige 30-ers.

  11. jelle:

    @5
    OMFG,
    ik dacht eerst dat ‘r een of andere verongelijkte Marokkaan, Turk , Surinamer of Antilliaan zo tekeer gaat tegen die schandalige Hollanders.
    Maar ‘t was Miko maar.

  12. jelle:

    Maar ik kan me die verongelijkte reactie van Miko wel voorstellen.
    Schoolmeesters geven nu wèl automatisch hogere cijfers dan verdiend aan kindertjes die geen fatsoenlijk Nederlands kunnen spreken of schrijven, laat staan iets van eruditie hebben meegekregen van huis uit.

  13. @mans lekker stukkie, indomans

  14. El Bjorno:

    Ik vermoed dat dhr. Gerrits in de Randstad woont en zichzelf als een uitzonderlijk verlicht mens beschouwt. Een spaarlamp is er niets bij. Raadselachtig, hoe voor sommigen het meest primitieve provincialisme (‘huhu, Limbabwe, zelf een buitenlander en nog een heimelijke pinda bovendien, wat een oplichter!’) een legitiem wapen lijkt te zijn tegen xenofobie.

  15. CJP:

    @ 9 Flashback, mijn haar zag er als 17 jarige ook erg ‘indisch’ uit (nu nog eigenlijk, al noemt men het tegenwoordig gesoigneerd door de grijze strepen)

  16. @14 ik snap werkelijk geen hol van wat je zegt.

  17. El Bjorno:

    @16. “Hij is immers een Limburgse Indo, ofwel limbopinda.” -> Jouw manier om tegen xenofobie ten strijde te trekken. Als je om te beginnen al niet doorhebt, wat daar aan mankeert, is het niet vreemd dat je van tegenwerpingen ‘geen hol’ snapt. Nogmaals dan, misschien was mijn vorige post ook gewoon te cryptisch voor je. Je poneert de stelling dat Wilders xenofoob is (deels plausibel, al lijkt hij me eerder selectief discriminerend en niet zozeer een categorisch racist; dat terzijde). Vervolgens ga je met allerlei nauwelijks tot niet gefundeerde uitspraken inhakken op zijn achtergrond. Limburg belachelijk maken, zijn ideeën zonder een spoor van onderbouwing (behalve indirecte insinuaties gebaseerd op je eigen familiegeschiedenis, niet die van hem), terugvoeren op een ‘achtergesteld racistisch Indo-volksdeel’. Weinig verheffend. PS: Met primitief provincialisme bedoel ik de treurige gewoont om in discussies Limburg even onder te pissen op een manier die verdacht veel lijkt op hoe in PVV-kring over Marokkanen wordt gepraat. Wat daar nu achter zit? Als ik je ten onrechte van randstedelijke arrogantie verdenk, too bad, je hebt de schijn tegen.

  18. El Bjorno:

    PS: Was het maar zo simpel. Je kunt wel met allerlei dubieuze redeneringen proberen Wilders te “ontmaskeren” als een ordinaire racist met een of ander vaag minderwaardigheidscomplex. Daarmee misken je echter waarin het echte gevaar schuilt. Hij discrimineert juist selectief en zeker niet op huidskleur, maar veel geraffineerder. Hij gebruikt gedeeltelijk legitieme kritiek als uitgangspunt voor zware overdrijving, grove generalisaties en verdachtmakingen. Waren het maar enkel vooroordelen zonder een greintje verband met de realiteit…! Kennelijk vind je de Wilders zoals hij zich manifesteert niet fout genoeg. Je hebt een fantasieversie nodig voordat je denkt een kans te maken in de discussie? Als we het daarvan moeten hebben, wordt ie inderdaad nog eens premier, man. Niemand die toch al niet heel erg tegen de PVV gekant was, zal zich laten overtuigen door Wilders op zijn persoonlijke achtergrond te pakken, en een provincie en een bepaalde “volksdeel” aan te vallen (jouw woorden in reactie op Miko’s vervolgstuk). Wat wil je bereiken?

  19. El Bjorno:

    jouw woorden -> “achtergesteld, racistisch Indo-volksdeel”, “bepaalde Haagse achterbuurten”, “heel Limburg”. Stemmingmakerij, zoek dat eens op in het woordenboek. Als je mijn posts niet begrijpt, leer je daar misschien in ieder geval nog iets van.

  20. Noordin:

    @Sam, Dat jij over pinda’s spreekt zegt ook iets over jouw. Ik vind het zo raar dat je Indo’s pinda’s moet noemen. Waneer Nederlanders dat doen is het vaak denigrerend bedoeld……..het grappige is, jij doet gewoon mee. Als je toch zo bezig bent dan kan je ook bastaard of bastaards gebruiken………dat klinkt toch minder grappig dan pinda……..

  21. frank:

    Je kunt het koloniale afkomst van Wilders natuurlijk ook als argument voor zijn moslim-expertise gebruiken.

    Wat een “weg met ons” mentaliteit om altijd maar te denken dat wat van ver komt lief en aardig is (“Moslims, Boedhisten, Koerden, zijn allemaal lief, maar die Christenen zijn toch tuig”.)

  22. Indo:

    Sam dat men de houding van de eerste generatie indos, en ook die van wilders, probeert te verklaren van uit hun achtergrond, de nederlands-indische maatschappij, dat is begrijpelijk.
    die maatschappij was racisitisch.
    Je kunt evengoed de houding van bepaalde personen, PVV-stemmers proberen te verklaren vanuit de tijds-geest (anno 2011)
    Maar indo’s zijn gewoon Nederlanders, en met jouw stuk zet je een groep mensen weg die helemaal geen aparte groep vormen,
    Je kunt het evengoed hebben over Friezen, Limburgers, Amsterdammers.

    Maar ik geef toe dat bepaalde indokringen, vooral onder de jeugd, het ook zelf naar gemaakt hebben dat er nu juist een negatief stempel op hen wordt gedrukt, omdat zij zich nadrukkelijk willen profileren als aparte groep binnen de Nederlandse maatschappij.

  23. omgekeerde racist:

    Maar SAM toch. Zoals jij kleinerend en badinerend spreekt over je familie en in het bijzonder over je oudtantes , dat gaat toch helemaal in tegen de Indische mores of heb je dat in het inburgeringsexamen met het badwater weggegooid. Als Indische spreek je toch met enig respekt over de ouderen.ic speciaal je familie

    Maar wat weet jij eigenlijk iets over de verhoudingen in koloniaal Indie want je zegt:….”….Daarna volgde een VRIJ BIJZONDERE uiteenzetting over hoe het vroeger werkte, qua rassenscheiding en slegs vir blankes in haar Indonesië. Het kwam op het volgende neer: 100 procent blankhuidigen waren de übermensch, en naarmate je minder blank was en meer Aziatisch bloed in de aderen had, bevond je je op een glijdende schaal richting de untermensch…. ieder weldenkende Indo weet dat toch, dat is toch niets bijzonder??’

    Maar gezien bovenstaande wat versta jij eigenlijk onder INDO want volgens mijn Cognitieve rasdissonantie theorie ben jij helemaal geen Indo (geen respect tonen en geen kennis van de Indische geschiedenis) en mag jij dus er helemaal niets over zeggen. Misschien ben je wel een born-again allochtoon

  24. Poekoel:

    Gevalletje ‘foutje bedankt’ van de auteur die zich laat misleiden door het Groene artikel. Klopt dat Wilders Pa een limburgse (blanke) jongen en Ma een nazaat van een immigrantenfamilie (ook blank) uit ned indië waren. Het misleidende van die afkomst is dat er een bevolkingsdeel van onvermengde europese (o.a. ned) afkomst was dat door onwetenden hier ook voor indo’s(gemengdbloedigen) wordt gehouden. Die sociale scheiding is tastbaar beschreven in het boekje van Fred Lanzing “Voor Fredje is het kamp een paradijs” een jeugd in Ned Indië 1933-46. Een ingezonden brief op het Groene artikel maakt het nog pijnlijker hoe Lizzy v Leeuwen dacht een case te hebben: via zijn grootmoeder een Indisch-joodse familie Meijer opgevoerd. Waarom de auteur de mogelijkheid onbenut heeft gelaten om via de joodse lijn nog eens extra cachet te geven aan de onderliggende motieven van Wilders is duidelijk. Ondanks op het internet gedane beweringen was de bedoelde familie Meijer namelijk niet joods! Mogelijk heeft de in die familie vaak voorkomende voornaam Levinus bij de auteur een associatie met Levie opgeroepen. De voornaam Levinus was echter een in Zeeland in het verleden veel voorkomende naam en afgeleid van Lieven. En dus heeft Wilders’ fascinatie voor Israël een heel andere achtergrond dan hier gesuggereerd wordt. Welke, dat mag Lizzy van Leeuwen ons nog een keer uitleggen.”
    HARMEN SNEL, Amsterdam
    Stadsarchief Amsterdam

  25. O:

    @Poekoel

    Hoe verklaar je de kenmerkende gelaatstrekken van zowel Geert alsmede -en in grotere mate- zijn broer Paul, die een Indonesische oorsprong doen vermoeden? Namelijk, amandelvormige ogen en een ovaal gezicht. En in het geval van broer Paul een in het oogopslag donkerder huidcomplex.

    Zou het iets uitmaken, als bleek dat dat het geval was?

  26. Noordin:

    @Poekoel
    Zijn grootmoeder is van gemengde afkomst: http://www.pentalpha.nl/Meijer.htm

  27. Poekoel:

    @O en Noordin. Mogelijk dat het uiterlijk van Wilders meer vanuit het limburgse te verklaren is, die hebben in tegenstelling tot de noord nederlanders meer donker zuid-europese en zelfs duitse trekken. Hoewel Wllders Oma van moeders kant (Meijer) in Indië geboren is, wil dat nog niet zeggen dat die familie tot de categorie Indo’s gerekend kan worden. Dat is pas het geval als er in de stamboomlijn autochtone/inlandse of gemengdbloedige(indo’s) voorouders voorkomen. Het is erg waarschijnlijk dat men in de klassenmaatschappij van Ned Indië zich zoveel mogelijk europees/nederlands dwz blank hield om statusverlies te voorkomen. Iets wat Wilders met zijn blonde kapsel misschien onbewust erfde? Moraal: blanda’s uit Indië zijn geen indo’s, maar soms uit sympathie zich wel kunnenrekenen tot de groep indische nederlanders.

  28. O:

    @ Poekoel

    Dank je wel voor jouw indirecte antwoord op mijn vraag of het iets zou uit maken, als bleek dat er sprake was van een ‘gemengdbloedige’ (indo’s) oorsprong.

    ‘om statusverlies te voorkomen’ (in de klassenmaatschappij van Ned Indië).

    Wat bedoel je daar precies mee?

  29. Noordin:

    @Poekoel, Nee. De ouders van zijn grootmoeder zijn echt van gemengde afkomst.
    De familie Meijer(vader) en Canter Visser(moeder) hebben Indonesische of Aziatische stammoeders.
    Blanda’s uit Indië zijn geen Indo’s maar horen wel bij de Indische Nederlanders.
    Nog iets. Indo’s hebben niet altijd van die duidelijke Indonesische of Aziatische trekken, blanke uiterlijk of blond,rood haar en blauwe/groene ogen komen ook voor.

  30. Poekoel:

    @ O. Statusverlies voorkomen wil zeggen dat een familie probeerde zich niet te mixen met de plaatselijke (ondergeschikte) bevolking. Lukt dat niet dan breng je je kroost in de problemen, die dan door hun aziatische trekken minder kansen kregen om maatschappelijk hoger op te komen.

    @Noordin. Het parenteel van Pa Wilders is niet interessant…allen totokkers.

    Maar in het parenteel van Ma Wilders (Ording) zag ik ook geen aziatische namen ????

    *****3e generatie (grootouders):

    6 Johannes Hendrikus Ording, geboren op 03-07-1892 in Utrecht. Johannes is overleden op 17-02-1976 in Venlo, 83 jaar oud.
    Hij trouwde, 27 jaar oud, op 07-04-1920 in Batavia NI met de 17-jarige
    7 Johanna Magdalena Meijer, geboren op 21-04-1902 in Batavia NI. Johanna is overleden op 29-07-1982 in Venlo, 80 jaar oud.

    *********4e generatie (overgrootouders)
    14 Levinus Francois Meijer, geboren op 10-08-1864 in Batavia NI. Levinus is overleden op 03-04-1942 in Soekaboemi NI, 77 jaar oud.
    Hij trouwde, 30 jaar oud, op 11-08-1894 in Serang NI met de 30-jarige
    15 Johanna Maria Canter Visscher, geboren op 09-07-1864 in Serang NI. Johanna is overleden op 29-07-1953 in Leeuwarden, 89 jaar oud.

    Terug naar de******** 5e generatie(betovergrootouders) :

    -24 Johannes Henrikus Ording.
    Hij trouwde met
    25 Anna Christina Koppers.

    26 Johannes Mattheus Adolphus Hoolhorst.
    Hij trouwde met
    27 Lena Maat.

    30 Albert Johannes Canter Visscher.
    Hij trouwde met
    31 Elisabeth Bachet.

  31. O:

    @ Poekoel

    Welke gedachte ligt ten grondslag aan het idee van ondergeschiktheid van de inheemsen, anders dan gemeten langs een etnocentrische maatstaf, wanneer mensen vanwege ‘Aziatische trekken minder kansen kregen om maatschappelijk hoger op te komen’?

    In een meritocratische klassenmaatschappij zou dat van ondergeschikt belang zijn.

  32. Poekoel:

    @O. Die ondergeschiktheid is ws goed te proeven in dit studiewerkje:

    Reggie Baay: De njai. Het concubinaat in Nederlands-Indië. Athenaeum – Polak & Van Gennep, 302 blz., € 18,95

    Baay presenteert zichzelf nadrukkelijk als een echte Indo die het taboe rond de njai analyseert. Baay ontmaskert het afweermechanisme dat de inlandse gemeenschap aan de dag legt. Indische mensen zullen, naar zijn oordeel, altijd zeggen van Europese afkomst te zijn, Italiaanse voorouders te hebben, Portugees bloed te bezitten, zelfs Slavisch, maar nooit Indisch bloed. Deze schijnheilige houding laat zich verklaren uit het feit dat de koloniale samenleving- hiërarchisch was opgebouwd met het Europese superioriteitsdenken als maatstaf.-!!!! Het is schokkend te lezen dat in de Indische pers regelmatig over een Javaanse concubine wordt gesproken als een vrouw met een ‘apentronie’.

    Het kan niet anders, volgens Baays openhartige onderzoek, dan dat elke Indische familie een Indische voormoeder heeft. Het geeft aan zijn boek een extra spanning en zelfs dramatiek dat de Indische gemeenschap hem deze visie niet in dank afneemt. Tijdens de afgelopen Pasar Malam Besar op het Malieveld in Den Haag richtte Baay een fototentoonstelling in, juist in het hart van dit evenement. De oudere generatie liet weten dat Baay hen onrecht aandeed en hun sociale status omlaag haalde.

    De foto’s zijn voornamelijk afkomstig uit privébezit. Ze laten een Nederlands-Indisch gezin zien in een typerende constellatie: de blanke man trots in het tropenwit, de inlandse moeder in traditionele dracht met om haar heen de duidelijk gekleurde kinderen. Er hingen ook portretten van njais op oudere leeftijd, vaak – maar niet altijd – verzwegen door hun blanke mannen en hun beider kinderen.( http://admin.nrcboeken.nl/recensie/verzwegen-verlaten-en-verguisd )

  33. O:

    @ Poekoel

    Mag daaruit opmaken, dat het statusverlies inderdaad werd gemeten langs een etnocentrische maatstaf.

    Hoe zou je een officieel beleid omschrijven, dat personen minder kansen verschaft om maatschappelijk hoger op te komen vanwege Aziatische trekken?

  34. Poekoel:

    @O. “In het koloniaal racisme vond een ontwikkeling plaats van totale naar beperkte uitsluiting. Deze werd gelegitimeerd door twee verschillende racistische doctrines. Grofweg kun je zeggen dat de totale uitsluiting gelegitimeerd werd door een biologische rassentheorie, terwijl een beperkte uitsluiting gelegitimeerd wordt door een culturele rassentheorie waarin overblijfselen van de biologische rassentheorie terug te vinden zijn. In beide gevallen gaat het echter om ‘wetenschappelijke’ theorieën die het racistische koloniale wereldbeeld stevig verankeren en legitimeren.

    In de periode van de slavernij wordt de ‘neger’ als een soort dier, of op zijn best als minderwaardig soort mens beschouwd. Vanuit dit idee was het onmogelijk om hen dezelfde rechten te geven als de blanke kolonisten en legitimeerde de racistische ideologie de slavenmaatschappij.

    In Nederlands-Indië kregen de Europeanen een aparte juridische status waardoor leidinggevende functies aan deze groep voorbehouden bleven. Door omstandigheden werd deze juridische categorie steeds verder uitgebreid: eerst met de kinderen van een ‘Europese’ vader en een niet-Europese moeder (1867), daarna met Indonesische vrouwen die met een Europeaan getrouwd zijn (1896). Deze voor de levenskansen van de betrokkenen cruciale wetgeving vormde de uitdrukking van een racistische, op Europa gerichte maatschappij, die in Indonesië met de onafhankelijkheid ten einde liep, maar die op de Antillen tot op de dag van vandaag bestaat.

    Merkwaardig genoeg ging ook de heersende witte of gemengde elite gebukt onder de superioriteitswaan waarop hun positie in de kolonie was gebaseerd. Want om een echte Europeaan te zijn, moest men eigenlijk in Europa wonen. Vandaar ook dat een opleiding in Nederland hoog werd aangeslagen en ook door niet-blanke elites uit Indonesië, Suriname en de Antillen werd geambieerd. In feite was de werking van deze racistische ideologie zo krachtig, dat ook grote delen van de gekoloniseerde volken geloofden in de Europese superioriteit. Juist daardoor werd ze ook lange tijd niet als racistisch (h)erkend.
    ( http://www.ravagedigitaal.org/1993/132/Speciale_uitgave132e.htm )

  35. O:

    @ Poekoel

    Dank voor jouw verheldering. Je zet mij hiermee op een spoor om een hiaat in mijn kennis te overbruggen en verder aan te vullen.

  36. Noordin:

    @Poekoel
    Zijn grootmoeder(Meijer) was getrouwd met een Ording. De familie Ording zijn Nederlanders.
    De ouders van zijn grootmoeder(Meijer en Cantervisscher) zijn beide van gemengde afkomst. Die Indonesische/Aziatische stammoeders van Meijer en Canter Visscher staan er niet op.(6/7 generaties geleden)

Reacties zijn inmiddels gesloten