In Marokko hebben verschillende jongerenbewegingen aangekondigd om openbare lunches te organiseren tijdens de ramadan, die 20 juli 2012 begint. Met de actie “Wij vasten niet!” willen ze aandacht vragen voor het feit dat er in Marokko ook mensen leven die niet vasten. Volgens ene Rachid Touhtouh, een Marokkaanse socioloog, zijn er ‘altijd Marokkanen geweest die overdag eten tijdens de ramadan. Maar het is een nieuwe ontwikkeling dat nu wordt geprobeerd dit naar de publieke sfeer te trekken.’ Touhtouh is van mening dat het Marokkaanse regime (lees: koning Mohammed VI, politie en geheime dienst) de seculiere actievoerders geen duimbreed in de weg zal leggen, om zo de conservatieve moslimkrachten in de regering dwars te zitten.

Het valt te hopen dat Touhtouh gelijk heeft. Temeer omdat de Marokkaanse journaliste Zineb El Razzoui in 2009 ook zo’n openbare eetfestijn tijdens de vastenmaand wilde organiseren, maar zij werd gearresteerd nog voordat ze de actie tot uitvoering kon brengen.
Zo’n actie moet je eigenlijk ook niet aankondigen. Het beste is om hem in stilte te organiseren, zoals we dat ook doen wanneer we een jarige willen verrassen. Completer kan de verrassing niet zijn en er is geen weg terug meer. Het trekt hoe dan ook het nodige bekijks, en dat is precies wat je met zo’n actie wilt bereiken: aandacht voor de rechten van een andersdenkende minderheid.

Ik weet dit, omdat ik uit eigen ervaring spreek. Ik heb het grootste gezag getrotseerd. Dat is, anders dan sommigen denken, niet God of de Marokkaanse koning, maar mijn eigen vader. En dan heb ik het over die keer dat ik onomwonden tegen hem zei: ‘Ik vast niet.’

Ik was in Amsterdam en de zon was net onder gegaan. De telefoon ging. Het was mijn vader, die vroeg waar ik was. Ik zei dat ik in Amsterdam was. Hij vroeg wat ik in Amsterdam deed en of ik dan niet moest eten, aangezien de zon onder was. In een seconde tijds besloot ik te doen wat ik mij al heel lang had voorgenomen te doen, maar waar ik nooit een geschikt moment voor had weten te vinden. Wat is een geschikt moment voor zulke ontboezemingen? Het komt erop neer dat je tegen je ouders moet zeggen dat je niet in hun wereld, en daarmee ook de opvoeding waarmee ze je hebben grootgebracht, gelooft. Dat is niets minder dan een drama, een familiekroniek waard. En nu deed zich, onaangekondigd, zo’n moment voor. Ik hoefde alleen maar eerlijk te zijn.

Dat is makkelijk gezegd, maar niet zo makkelijk gedaan. Mijn vader was een autoritaire man die gezag genoot in de Marokkaanse gemeenschap van het dorp waar we woonden. Hij was ook een trots man, die de naam had ‘van het Boek’ te zijn, dus iemand die de Koran kende. Veel van zijn opvattingen kwamen uit de Koran en uit de aan Mohammed c.s. toegekende overleveringen. Zijn idee van wat gehoorzaamheid betekent, bij voorbeeld, kwam van aartsvader Abraham, u weet wel: die grijsaard uit het Oude Testament die gehoor geeft aan de idiote opdracht van zijn God om zijn zoon te offeren, wat op het allerlaatste nippertje wordt verijdeld door de tussenkomst van – o wonder! − diezelfde God. Spannende lectuur, tikkeltje voorspelbaar, dramaturgisch uit het boekje, maar inhoudelijk niet van deze tijd. Iedere leider die absolute gehoorzaamheid eist, staat op dezelfde lijn als de meest gevreesde dictator, dus ook een gezaghebbende profeet zoals Abraham. Nu houden orthodoxe joden, christenen en moslims graag vast aan eeuwenoude tradities en gebruiken, maar dan moet je als ouder ook eerlijk zijn en gewoon erkennen dat je eigenlijk niet wilt investeren in een vrije, democratische toekomst voor je kinderen.

Mijn vader vond dat ik als zoon dezelfde blinde volgzaamheid aan den dag moest leggen als de zoon van Abraham, zoals mijn vader op zijn beurt net zo onvoorwaardelijk loyaal aan God was als Abraham zelf. Het feit dat deze ideeën ouderwets zijn, scheen mijn vader alleen maar gezaghebbender te maken. Mensen, veelal analfabeten, zochten zijn raad. Zij kregen via mijn vader een inkijkje in een vergane wereld, en geloofden dat daar de eeuwige waarheid in zat. Oud is goed. Dat de wereld bijna drie duizend jaar verder is, en aan een complexiteit heeft gewonnen die Abraham misselijkmakende duizelingen zou bezorgen, is een inzicht dat maar niet wil postvatten. De wereld is niet complexer geworden in hun ogen, maar dolende. En tegen deze even trotse als geliefde en religieus bevlogen man, tegen wie ik zowat mijn hele leven had opgekeken en gelogen, zou ik nu eens de waarheid vertellen?

Het antwoord is ja. Ik zei: ‘Nee, pa, ik vast niet.’ Ik liet een moment van stilte vallen om zijn reactie te horen.
Maar mijn vader hing op. En ik schrok, want ik wist: nu is er geen weg terug meer.

saidelhaji.com

32 reacties

  1. “Verzet en gehoorzaamheid: de twee deugden van de burger. Door de gehoorzaamheid verzekert hij de orde; door het verzet verzekert hij de vrijheid.”

  2. Heel erg moedig. Ik ontloop het conflict, de confrontatie. Sibutramine helpt mij de periode door te komen. Ieder jaar aan de pillen om de honger te verdrijven. Ik ben hypocriet maar veel van mijn vrienden doen het ook zo. Eigenlijk doen we “allemaal” mee aan dit spel en houden het zo in stand.

  3. darius : klopt. Ik werk op een school en voor leerlingen is het ook heel moeilijk om een hele dag lessen te volgen en niets te mogen eten of drinken. Dit past niet in de moderne tijd, ook moeten ze soms heel erg vroeg op om nog iets te kunnen eten.
    Leerlingen vallen soms flauw, cijfers kelderen en meedoen aan LO is helemaal niet te doen. Toch is de druk om mee te doen enorm. Ik heb vaak te maken met huilende meisjes die dan stiekum wat suiker krijgen om weer op krachten te komen.
    Concentreren lukt ook niet. Het wordt tijd om dit te doorbreken, beter zou zijn om gewoon de hele tijd matig te eten en niet tijdens zonsopgang te vasten en daarna je weer vol te eten, het is ook niet gezond. Iedereen doet inderdaad mee aan het spel en houdt het zo in stand, en dat is niet goed. Want ook als je een baan hebt of een druk gezin is het haast niet te doen, zeker niet midden in de zomer. Zelf ga ik na twee uur niets eten onderuit dus ik hoef het niet eens te proberen. Ik vind dit dan ook een hele goede column en een hele moedige beslissing.
    Hoofddoek een beetje hetzelfde probleem, wij hebben maar weinig leerlingen met hoofddoek maar veel leerlingen die hem op weg naar huis snel op doen om maar geen conflicten te krijgen thuis. Het is een lange weg maar het komt denk ik goed,
    toen ik net op school werkte mochten de meisjes thuis niet achter de computer, niet bellen, niet chatten en nu doen ze dat allemaal gewoon en steeds meer meiden weigeren de hoofddoek, ik zie hier veel veranderen wat dat betreft. Nu dus nog het vasten, mogen weigeren als je niet kunt of wilt. Of op een andere manier deelnemen.

  4. @TS: Verschrikkelijk hard dat het zo moest (voor jullie beiden, want ik twijfel er geen moment aan dat pa zich vertwijfeld afvroeg waar het is misgegaan), dapper dat je het deed. Nu maar hopen dat de band vader-zoon sterker blijkt dan die van Allah-vader, want anders wordt het erg zwaar.

    @2: tjezus man. Okee, ik heb erg makkelijk praten, maar een medicijn slikken met verhoogde risico’s voor patiënten met hartziekten om een hongergevoel tegen te gaan…? Is dat niet het ene gat met het andere vullen?

  5. Ontzettend zwak dat men dan zich zo laat leiden door iets waar men niet aan mee wil doen. Wie houd je voor de gek? In ieder geval jezelf. En om dan anderen ook nog eens de schuld te geven van je eigen zwakte. Tja… Als je niet wilt vasten dan vast je niet. Ik zelf kom uit een heel orthodox religieus moslimnest en ik heb eigenlijk nooit gevast. Wat anderen daarvan vinden interesseert mij niet. Klinkt misschien wat puberaal, maar ja, boeiend. Religie interesseert mij niet. Ik heb geen religie nodig om op zijn minst 1 keer in de week aan de armen en zwakken te denken. Dat zielige gedoe ook van mensen. Precies voor de aanvang van de maand Ramadan ga je al die slachtofferverhaaltjes horen. Wil je niet vasten, ga dan lekker eten. Op zich maakt het geen drol uit. Want men eet overdag niets en in de avond gaat men diens buikje volvreten. Het is totaal nutteloos. Tenzij je de oorspronkelijke intenties daadwerkelijk nakomt. Namelijk dat je dan ook daadwerkelijk één word met jezelf ipv datgene te doen dat anderen van je verlangen.

  6. Moedig, erg moedig, maar treurig dat ik het moedig moet vinden.

  7. Herman maatschappelijk druk zal alleen maar averechts werken, dat zie je ook bij de besnijdenis. Wat ik nog het meest zie is dat leerlingen gewoon stiekum wat eten, ze vertellen dat wel aan mij maar niet aan andere moslims en al helemaal niet thuis. Maar een groot deel is zo bang dat ze zelfs dat niet durven helaas. Nu hebben ze vakantie, en terwijl klasgenoten leuke dingen ondernemen overdag is ook dat voor hen moeilijk als je niets mag eten of drinken. Op school vind ik het vooral in de pauzes heel erg moeilijk, iedereen pakt zijn brood en drinken of een snack en de moslim jongens of meisjes kunnen toekijken. Nogmaals ik vind het niet passen in de huidige maatschappij en het is ook niet echt vasten als je later alles weer naar binnen propt. Veel meisjes komen zelfs aan omdat ze zo laat nog heel veel eten. Ik weet nog wel als wij vroeger die 40 dagen vasten deden dat we gewoon weinig aten, niet snoepen etc maar dan ook de hele tijd niet. Het zou aangepast moeten worden aan de huidige tijd. Volgens mij is nl het belangrijkste principe dat je zaken deelt en weggeeft, wij krijgen bv altijd iets van onze overburen. Maar zo’n spotje daar zou grote ophef over komen zeker weten, het wordt niet voor niets moedig genoemd om niet te vasten, dat is het zeker.

  8. Maar darius wat gebeurt er dan als je weigert? En kun je niet gewoon eten zonder dat anderen het zien? Komt die druk van je familie?

  9. Valt mij altijd op zodra een ex-moslim negatief is over de Islam hij of zij altijd een podium krijgen!!

    En nog iets ik herken mijzelf totaal niet terug in dit verhaal of de comments.

    Ik ben trots dat ik moslim ben vooral nu het Ramadan is.
    Jullie moeten je doodschamen met je stiekem eten en drinken.God ziet wat je doet!!

  10. @moslim
    ‘Jullie moeten je doodschamen met je stiekem eten en drinken.God ziet wat je doet!!

    Dan hoef je je niet dood te schamen want hij ziet je immers. Sterker nog: hij weet dat je geen zin hebt in te vasten. En toch heeft ie besloten om er niks tegen te doen! Net zo min als tegen al dat tuig dat bejaarden overvalt, mensen neersteekt, of blonde dames voor ‘hoer’ uitscheldt. Misschien heeft ie het te druk met Syrie, maar ook daar wordt het een zootje. Alsof het hem allemaal niks scheelt. En dan moet je voor hem vasten??? Dacht het niet.
    Vasten lijkt me meer iets voor jezelf, om stil te staan bij hoe goed je het eigenlijk hebt, dat dat gebrek, die ontbering, geen permanente situatie is. Zodat je dankbaar kunt zijn, naar god, voor je geluk. Is ook heel wat anders dan: vasten voor je familie en sociale omgeving..

    Want die zijn de enigen die lastig doen. Het scheelt er nog aan dat die voorschrijft met wie je trouwt en wat je eet. Alsof je dat uitsluitend voor anderen doet ! Lekker, zo’n huwelijk, lig je daar met de drroompartner van je ouders in bed.. Zit je daar aan de havermout, ‘omdat dat zo gezond is’.

    Zoals marokkaanse buren tegen me zeggen, die heel erg blij zijn met nederland:: ‘ik wil niet op Kanaleneiland wonen want de sociale controle is er verstikkend. Iedereen houdt je in de gaten’
    Mogelijk dat daarom marokkanen zo vaak met lange, ontevreden of brutale gezichten rondlopen: bang om te lachen. Voor god, of voor de omgeving?

  11. moslim, ik geloof niet ben wel katholiek opgevoed ook met het idee : god ziet alles, Maar een god zou er zich echt niet druk om maken als iemand iets eet of drinkt terwijl de zon nog schijnt, er zijn zoals gezegd wel ergere dingen. Daarom ben ik ook niet meer gelovig, geloven zijn onverdraagzaam, ik geloof alleen nog in liefde en verdraagzaamheid. Het katholieke geloof is ook zo raar, je mag de vreselijkste dingen doen als je maar vergeving vraagt, ja echt. En dan de intoleratie tegen homo’s god zou ook van homo’s houden, god is liefde zou je denken en niet een wraakzuchtig figuur die bestudeert wie er stiekum eten en drinken. Ik heb respect voor jouw vasten maar toon dan ook respect voor de moslims die dat niet meer willen. En god zou ook niet willen dat mooie vrouwen die hij zelf geschapen heeft hun hele lichaam en haren altijd moeten bedekken trouwens. Net zoals die vrouwen bij de Olympische spelen, moet je kijken hoe ze erbij gaan lopen zogenaamd omdat god of allah dat zou willen. Ik heb ook Marokkaanse buren en ook zij zijn blij niet zoveel sociale controle te hebben trouwens.

  12. “Maar mijn vader hing op. En ik schrok, want ik wist: nu is er geen weg terug meer.”

    Welke weg terug, en waarom zou je daarvan zo moeten schrikken? Als het een weloverwogen beslissing is, dan zouden alle consequenties toch afgewogen moeten zijn?
    Vraag me af of het gaat om de relatie met je vader of je kijk op religie.

  13. Kijk op religie is verkeerd gezegd, bedoel eigenlijk of dat het met je geloof te maken heeft.
    Als mensen hun hele leven iets geloofd hebben dat door nieuwe inzichten heel anders blijkt te zijn als dat ze geloofd hebben hebben ze vaak het gevoel dat ze geen vaste grond meer onder hun voeten hebben.

  14. Voor de jongeren zijn beide keuzes moeilijk, vasten ze wel dan zijn het nu lange dagen, zonder school, honger en verveling slaan toe, Nederlandse vrienden en vriendinnen zijn op vakantie en dan gaan ze rellen, zie artikelen over Ramadantuig.
    Zo raar is dat niet als je erover nadenkt. Pa is bezig met zijn geloof, ma staat in de keuken de hele dag het eten klaar te maken voor na zonsondergang en niemand houdt zich bezig met de kinderen. Ik zie het om me heen gebeuren, uit pure verveling weten ze van ellende niet meer wat te doen, voetballen of zwemmen op een nuchtere maag is nl ook niet zo prettig. En dan maar niet vasten dat wordt thuis inderdaad niet op prijs gesteld. Deze jongeren leven tussen twee culturen in en keuzes maken is erg moeilijk.

  15. Ramadan zou gezien moet worden als feesten, en niet als vasten.
    Want overdag mag je welliswaar niets innemen, maar na zonsonderrgang breken de gelagen uit. Je elke nacht volvreten, en dat 4 weken lang ! De kilo’s vliegen eraan!

    Hoe kan je nou iemand verplichten om 4 weken lang te feesten? En hoe kan je denken dat de omgeving daarmee rekening moet houden? Of zijn het allemaal koningen, die moslims?

  16. Ik weet niet wie Said El Haji is, maar ik heb zijn artikel met veel waardering gelezen. Georganiseerde religie is een vorm van macht over mensen, macht die niet alleen door de kerk of de geestelijkheid wordt uitgeoefend, maar ook door gelovigen zelf, in de vorm van sociale controle. Nederlandse katholieken en gereformeerden hebben zich vanaf de jaren ’60 met succes aan die macht ontworsteld. Stemmen als die van El Haji sterken mij in de hoop dat het met de Nederlandse moslims ook zo zal gaan: religie blijft bestaan voor wie daar behoefte aan heeft, maar zal in volle vrijheid worden beleden, of niet beleden, al naar behoefte.

    Daarom is het zo treurig dat veel autochtone Nederlanders die zichzelf als weldenkend en humaan en progressief beschouwen in deze problematiek de kant van de islam kiezen, niet de kant van individuele Nederlanders van Turkse en Marokkaanse enz. afkomst – allemaal verschillende mensen met hun verschillende opvattingen. Wie zich, als autochtone Nederlander, in de malste bochten wringt om de ramadan maar te faciliteren en zelfs toe te juichen of “mee te vieren”, schaart zich achter de georganiseerde religie en daarmee achter de macht – het soort macht waarvan christelijke Nederlanders zich juist met veel moeite hebben bevrijd. Daarmee vertragen de zelfbenoemde weldenkenden de inburgering van migranten.

  17. Breedveld is een hypocriet, die geef ik nergens krediet voor,Is ook niet lezenswaard, je kunt beter zelf bedenken hoe het zit

  18. Ik moet ook altijd even slikken voordat ik weer op een frontaalnaakt link klik (wat een zelf-geabsorbeerde gelijkhebber is die Peter Breedveld toch altijd).

    Klik.

    Ok. Wereldbeeld staat fier overeind – wat een zeikerd is het toch. Peter, het is net als met televisie: als je niet doodgegooid wil worden met onzin over de Ramadan, luister dan niet. (veelzeggende quote in het stukje over het onanerings-gedrag van Herr Peter, trouwens – wanker).

  19. Vreemd dat je hier in marokko soort van festiviteit moet organiseren om zogenaamd openbaar te eten. Ik woon met Joodse buren en heb buren die Christen zijn. Zij, uit respect, eten ze niet voor onze neus. Maar wij hebben ook t respect voor hun, wanneer zij “vasten”. Dit noem je respect voor ieders religie. En in onze buurt slaat zo’n nieuws nergens op!

    En even reageren op alle hypocrieten, vasten is je eigen keuze! Ook in de Islam. Het behoort tot de 5 zuilen. Wanneer je zelf besluit niet mee te doen, is het je eigen keuze en je eigen graf. Natuurlijk zullen ouders nadenken van waar is het mis gegaan. Maar de buitenwereld heeft tegenwoordig veel negatieve invloeden op de islam. Jammer, want de Islam is Vrede!

    Diegene die stiekem eten, haha je kan je verschuilen maar Allah is Alwetend!
    Ik heb op school gezeten en zit nog steeds op school. Mijn zusjes en broertje ook. Wij hebben het altijd leuk gevonden en vinden het ontzettend leuk om deze heilige maand te vasten! Het is een gevoel die je alleen kan voelen wanneer je er 100% voor gaat. Niemand heeft ons ooit gedwongen, ook niet onze ouders. Maar 7amdoulilah (God zij dank) hebben we aan islam een mooie basis in onze leven kunnen opbouwen, en zijn deze alleen aan het versterken.

    Dus hou op met al dat negatieve over Islam en het vasten of Ramadan. Ja we mogen van zonsopgang tot zonsondergang niks eten of drinken (mits we ziek of zwanger of maandelijkse menstruatie hebben/zijn). Maar als dit slecht was voor het lichaam, dan moesten we dit niet doen. Het is zelfs bewezen door professoraal, om een maand zo je lichaam te reinigen, goed voor je is. Wanneer iets slecht is voor jezelf, dan moesten we het niet doen. Allah (swt) houdt van ons en laat onszelf niet pijnigen!

    Allah y hdikoum.. Wa salaam (In vrede gegroet)

  20. Onzin, je reinigt je lichaam niet want je eet gewoon op een ander tijdstip en dan ook nog eens veel ineens. Als je je lichaam wilt reinigen moet je een week lang alleen maar water drinken. En verder, dit is geen negatief artikel over de islam, het gaat er gewoon over dat mensen die niet willen meedoen dit recht mogen hebben.
    Wat helemaal waar is. En of de islam vrede is? Je wilt niet weten wat voor oorlogen er gevoerd worden omwille van godsdiensten, eerder is niet geloven vrede.

  21. mensen vallen islam gewoon aan omdat ze de religie niet zo goed kennen, de meeste kennen het van de media of van een buur dat iets over heeft gelezen (negatief) wat trouwens niets met de islam te maken heeft.. ik vind dat gewoon zielig want van elke religie kan men wat bijleren als je ervoor open staat natuurlijk.. als men zo gaat beginnen over elk religie bv: kindermisbruik in de kerk en hoe ze de mensen afpersen echt schandalig en natuurlijk over hoe de belgen in guinea (afrika) hebben leeg geblunderd met die diamanten los van dat natuurlijk die jongen mag inderdaad zijn eigen weg nemen de islam verplicht dat niet noch zijn vader het is gewoon een spijtige kwestie maar het blijft zijn keuze en daar moeten we inderdaad respect voor hebben en die oorlogen dat Yvonne over heeft vertelt klopt niet want als ze vandaag of morgen mijn land bombarderen vanwege de grondstoffen zal ik ook mijn land verdedigen zoals irak bijvoorbeeld ..

  22. @momo,

    wanneer u zo zeker bent van uw (goede) geloof, dan raad ik u aan om de koran grondig te lezen en daarna, het boek ‘de mens, meester van zijn lot’ van de soefi Inayat khan..

    http://www.bol.com/nl/p/de-mens-meester-van-zijn-lot/666783049/

    IS iedereen aan te raden, staat stijif van diepe levenswijsheid en liefde voor de individuele mens..

    Dan kunt u zich in vergelijking realiseren IN HOEVERRE de ‘normale’ moslim meester van ZIJN lot KAN en MAG zijn

  23. @ peter klein
    ik zal je advies zeker volgen maar niet op de manier hoe jij het wilt of van iemand anders iedereen heeft het recht om het op zijn manier te volgen zolang dat het de juiste manier is en er is maar 1 manier geen verschillende natuurlijk we zitten niet in een bijbelse klas waar je de bijbel verzen kunt veranderen op de manier die jij het wilt of veranderen vanwege de moderne tijd dank u

  24. Natuurlijk moet je de invulling van de bijbel aanpassen aan de moderne tijd, in de bijbel kon men over water lopen of water veranderen in wijn, nu weten we toch dat dat sprookjes zijn? Tijden veranderen.

  25. @momo.

    Lees wat u schrijft!
    ‘iedereen heeft het recht om het op zijn manier te volgen zolang dat het de juiste manier is en er is maar 1 manier geen verschillende natuurlijk we zitten niet in een bijbelse klas waar je de bijbel verzen kunt veranderen op de manier die jij het wilt of veranderen vanwege de moderne tijd dank u’

    dat betekent:
    – ‘iedereen heeft het recht om het op zijn manier te volgen zolang dat het de juiste manier is : dat het referendum over europa in 2005 terecht door de regering terzijde is geschoven want het is niet de juiste uitkomst. Zoals we ook moeten geloven wat het jourmaal, of wat de krant vertelt want wie zijn wij om daaraan te twijfelen. NOT !
    Of zit u deze maanden ook steeds in uw zwembroekje thuis, omdat krant en journaal ons al jarenlang zeggen dat het klimaat opwarmt?!? En heeft uw moeder ook altijd gelijk wanneer het gaat over problemen binnen uw huwelijk..?

    -; er is maar 1 manier geen verschillende natuurlijk’
    dat er maar een werkelijkheid is, geen meerdere. Makkelijk voor rechters wanneer die een geval moeten beoordleen , want er is toch maar 1 werkelijkheid. Dus wat zal je 2 kanten van een verhaal aanhoren? Want zo valt me altijd op bij scheidingen dat de vrouw ALTIJD gelijk heeft
    NOT !

    – ‘ we zitten niet in een bijbelse klas waar je de bijbel verzen kunt veranderen op de manier die jij het wilt of veranderen vanwege de moderne tijd dank u’
    Ah, u hoeft nooit te vragen wat iemand bedoeld heeft te zeggen of te schrijven, want wat gezegd of geschreven is, dat is eenduidig.
    Handig ! Want dan kunt u aardig wat journalisten, aardig wat politiek analisten, aardig wat IMAMS AFSCHAFFEN, want wat er staat, dat staat er!
    Wel eens met klanten gesproken, ‘doorgevraagd’, een autist tegengekomen, of iemand van het andere geslacht? Is het u nooit opgevallen hoe het zijn kan, dat dingen verschillend geinterpreteerd BLIJKEN TE KUNNEN WORDEN ?

    ik wens u veel succes in onze communicatie (= afstemmen woord en beeld op en tussen verschillende personen) maatschappij, maar ik vrees het ergste voor u !

    En u weet ook: ik KAN U NIET VERKEERD BEGREPEN HEBBEN ! Want u heeft geschreven wat u zeggen wilt, en wat u geschreBen hebt is VOOR IEDEREEN DUIDELIJK
    En als u daaraan toch twijfelt dan is dit uw eerste schreden op het pad van de kritiek, van zelfstandig nadenken.
    En dan wens ik u veel succes en genoegen toe!