Redactiestatuut

Redactionele content en commerciële content moeten te allen tijden duidelijk gescheiden blijven op een zo transparant mogelijke wijze.

Advertorials in beeld en/of film mogen alleen worden geplaatst als er duidelijk ‘ADVERTORIAL’ boven staat, danwel vermelding aan het begin en einde van de film.

Advertorials in tekst moeten duidelijk zichtbaar een advertentie zijn, bijvoorbeeld door aparte inkadering, vermelding ‘ADVERTORIAL’ en/of geplaatst door ‘SALESAFDELING’ of ‘TPO Promotie’

Bij overige commerciële vermeldingen in tekst of beeld moet het ook dusdanig duidelijk zijn dat het om betaalde vermeldingen gaat.

De volledige onafhankelijk van de redactie moet te alle tijden gewaarborgd blijven.

De redactie kan nooit worden verplicht enige opdracht te accepteren van een salesmedewerker, adverteerder of commercieel bedrijf.

De redactie moet voor 100 procent in staat zijn blijven te kunnen schrijven wat zij wil. Ook als dit kritiek over adverterende of in planning zijnde adverterende bedrijven gaat.

Onder geen enkel beding kan de redactie worden opgelegd over iets -niet- danwel -anders- te schrijven dan de redactie zelf wil.

Het bestaan van advertenties, advertorials, banners, commerciële video’s of anderszins kan nooit enige invloed hebben op de redactionele inhoud, koers of toon.

De redactie is nooit of te nimmer verantwoording schuldig aan adverteerders of commerciële partijen.

De redactie werkt strikt onafhankelijk van zowel salesafdeling, adverteerders, uitgever of derden.

De inhoud van de website wordt voor 100 procent bepaald door de redactie.

De redactie behoudt zich het recht voor commerciële uitingen, inzendingen, advertenties of andere bijdragen te weigeren, niet te plaatsen of slechts te plaatsen na aanpassing op verzoek van de redactie.

De redactie bestaat uit een hoofdredacteur een adjunct-hoofdredacteur, betaalde redactieleden en verder (eventueel) stagiaires, vrijwilligers en inzenders.

Wij erkennen in beginsel geen Raad voor de Journalistiek, Code van Bordeaux, journalistieke vakbond of andere ‘journalistieke richtlijn’ (en laten ons daardoor dus niet terugfluiten of beperken) maar trachten ons wel te houden aan algemeen geldende journalistieke uitgangspunten. Hieronder valt ook het begrip hoor- en wederhoor.

Wij kennen slechts één bindende regel en dat is de regel van de wet.

Journalistieke ethiek is een strikt individuele en subjectieve opvatting die per journalist of redacteur verschilt. Wij hanteren hiervoor geen richtlijn anders dan de wet.

De eindverantwoordelijkheid van de content en de site in zijn geheel ligt bij de hoofdredactie. Op alle content is uiteraard artikel 7 van de Nederlandse Grondwet van toepassing.

Deze tekst: CC: public domain. Copy-paste voor je eigen site mag.